Wyszukiwarka

Wyświetl:

Szubert, Awit (1837-1919) (fotografik), Wincenty Pol jun.


Wysokość: 6,5 cm, Szerokość: 10,4 cm





MPol/79/ML
Muzeum Narodowe w Lublinie, oddział – Muzeum Literackie, filia - Muzeum Dworek Wincentego Pola, ul. Kalinowszczyzna 13, Lublin

Nota popularyzatorska

Wincenty Ferreriusz Hugo Pol (1839–1915) – najstarszy z czwórki potomstwa Wincentego i Kornelii Polów, urodził się na zamku hrabiego Ksawerego Krasickiego w Lesku. Został doktorem nauk administracyjnych i politycznych uniwersytetu w Brukseli. Piastował kolejno urzędy komisarza starostw w Brzozowie, Brzeżanach, Żydaczowie i Stanisławowie. Był najpierw żonaty z Jadwigą Zbrożkówną, a po jej śmierci z Marią Michaliną z Łabowskich – córką burmistrza Żydaczowa, z którą miał siedmioro dzieci. Położył znaczące zasługi jako edytor spuścizny pisarskiej swego ojca, która, między innymi dzięki jego staraniom, ukazała się w dziesięciu tomach we Lwowie, w latach 1875–1878, nakładem F. H. Richtera, pod tytułem Dzieła zebrane wierszem i prozą. Wincenty Ferreriusz Hugo Pol zmarł we Lwowie, gdzie spoczywa w rodzinnej mogile na Cmentarzu Łyczakowskim.

Jego fotograficzny portret wykonał Awit Szubert (1837–1919) – fotograf i malarz, od 1867 roku prowadzący swe atelier w Krakowie przy ulicy Krupniczej. Zajmował się głównie fotografią portretową, ale także górską (był twórcą jednych z pierwszych zdjęć Tatr), naukową, zabytków architektury i dzieł sztuki.

Na odwrocie zdjęcia widnieje dedykacja: „Stasiowi | brat owdowiały i osierocony ojciec | 26. Lipca 1882 r.”. Wincenty junior, mający wówczas czterdzieści trzy lata, ofiarował je młodszemu bratu Markowi Stanisławowi (1847–1911) wkrótce po śmierci swej pierwszej żony Jadwigi (a jednocześnie dziesięć lat po śmierci ich ojca poety). Patrząc na młodą jeszcze twarz mężczyzny, można sądzić, że fotografia powstała dziesięć, a może nawet kilkanaście lat wcześniej.

Warto zwrócić uwagę na jej format, zwany z francuska carte de visite, nawiązujący rozmiarami i kształtem (około 6 x 9 cm) do tradycyjnej wizytówki. Fotografia była naklejona na sztywny kartonik, na którego odwrocie widniał ozdobny stempel zakładu fotograficznego. Zdjęcia tego typu były tańsze, wykonywało się ich więcej i w krótszym czasie. Moda na nie powstała w Paryżu w połowie XIX wieku i niezwykle szybko rozpowszechniła się.

Fundusze Europejskie - Logotyp
Rzeczpospolita Polska - Logotyp
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Logotyp
Unia Europejska - Logotyp