Procedura zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń
1
Przez użyte w procedurze określenia rozumie się:
- zgłoszenie anonimowe – zgłoszenie dokonane przez osobę, co do której nie jest możliwa identyfikacja tożsamości;
- Muzeum – Muzeum Narodowe w Lublinie;
- działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie
w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa zgłaszającego lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę zgłaszającemu, w tym wszczynanie uciążliwych postępowań przeciwko zgłaszającemu; - działania następcze – działania podjęte przez podmiot prawny lub organ publiczny
w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz, w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych; - informacji o naruszeniu prawa – informacja, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w organizacji, w której zgłaszający będzie pracował, pracuje lub pracował, lub w innej organizacji, z którą zgłaszający utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
- kontekst związany z pracą – przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane
z pracą, w ramach, których – niezależnie od charakteru tych działań – osoby mogą uzyskać informacje na temat naruszeń i doświadczyć działań odwetowych
w przypadku zgłoszenia takich informacji; - zgłoszenie – ustne lub dokonane w postaci papierowej lub elektronicznej zgłoszenie wewnętrzne lub zgłoszenie zewnętrzne, przekazane zgodnie z wymogami określonymi w Zarządzeniu.
- naruszenie – działanie lub zaniechanie, które jest niezgodne z prawem;
- osoba dokonująca zgłoszenia – osoba fizyczna lub prawna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informacje na temat naruszeń uzyskane w kontekście związanym z pracą;
- osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – osoba fizyczna lub prawna, która pomaga osobie dokonującej zgłoszenia w tej czynności i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
- osoba, której dotyczy zgłoszenie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa lub z którą osoba ta jest powiązana;
- osoba powiązana ze zgłaszającym – osoba fizyczna, która może doświadczyć działań odwetowych w kontekście związanym z pracą, w tym współpracownika, członka rodziny zgłaszającego lub świadka;
- informacja zwrotna – należy przez to rozumieć przekazanie zgłaszającemu informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
- ujawnienie publiczne – podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej;
- zgłoszenie wewnętrzne – ustne lub dokonane w postaci papierowej lub elektronicznej przekazanie informacji o naruszeniu prawa podmiotowi prawnemu;
- zgłoszenie zewnętrzne – ustne lub dokonane w postaci papierowej lub elektronicznej przekazanie informacji o naruszeniu prawa Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu;
- organ publiczny – naczelne i centralne organy administracji rządowej, organy państwowe z wyłączeniem Rzecznika Praw Obywatelskich, organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego, regionalne izby obrachunkowe, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Komendanta Głównego Straży Pożarnej oraz Urząd Komisji Nadzoru Finansowego;
- podmiot prawny – podmiot prywatny lub podmiot publiczny.
2
Przedmiotem zgłoszenia mogą być, w szczególności naruszenia dotyczące:
- działań o charakterze korupcyjnym, w tym łapownictwo czynne lub bierne, oszustwo, fałszerstwo, wyłudzenie lub użycie poświadczenia nieprawdy, itd.;
- zamówień publicznych
- usług, produktów i rynków finansowych;
- prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- ochrony środowiska;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- ochrony konsumentów;
- zdrowia publicznego;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji
i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych; - konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.
3
- Za zapewnienie wdrożenia procedury, w tym zapewnienie zasobów niezbędnych
do realizacji zadań wynikających z niniejszej procedury odpowiada Dyrektor Muzeum. - Za wykonywanie zadań wynikających z procedury odpowiada:
- Dyrektor Muzeum, który aktywnie uczestniczy w realizacji niniejszej procedury,
w szczególności poprzez:
- osobiste zaangażowanie w rozwój systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom, w tym korupcji,
- promowanie kultury organizacyjnej opartej na przeciwdziałaniu wszelkim nieprawidłowościom,
- zapewnienie środków finansowych, organizacyjnych i kadrowych umożliwiających rozwój systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom,
- ustalenie i podział kompetencji pomiędzy pracowników, w sposób zapewniający efektywność systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom.
- Zastępcy Dyrektora sprawują bezpośredni nadzór nad skutecznością wdrożonego systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom, w szczególności poprzez:
- monitorowanie przestrzegania ustalonych zasad postępowania przez podległych pracowników,
- promowanie kultury organizacyjnej opartej na przeciwdziałaniu wszelkim nieprawidłowościom,
- zgłaszanie naruszeń właściwym organom.
- Sekretarz Zespołu ds. ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa realizuje zadania zapewniające sprawne przyjmowanie zgłoszeń i ich rejestrację,
w szczególności poprzez:- przyjmowanie zgłoszeń/sygnalizacji,
- prowadzenie rejestru zgłoszeń/sygnalizacji.
- Zespół ds. ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa realizuje zadania zapewniające sprawne funkcjonowanie systemu przeciwdziałania nieprawidłowościom, w szczególności poprzez:
- zapewnienie rozpatrzenia każdego zgłoszenia,
- podejmowanie działań następczych tj. weryfikację zgłoszenia, prowadzenie postępowań wyjaśniających (w uzasadnionych przypadkach, powoływanie zespołów, których skład umożliwi kompleksowe wyjaśnienie sprawy), dalszą komunikację ze zgłaszającym, w tym występowanie o dodatkową informację;
- spełnienie obowiązku informacyjnego wobec osoby dokonującej zgłoszenia,
w szczególności udzielenie informacji zwrotnej, - zapewnienie poufności osobie dokonującej zgłoszenia;
- zapewnienie bezstronności podczas prowadzonych postępowań;
- kierownicy komórek organizacyjnych Muzeum współpracują ze stanowiskiem wskazanym w pkt. 3 i 4 w zakresie:
- monitorowania przestrzegania zasad postępowania przez podległych pracowników,
- wyjaśniania okoliczności zdarzeń opisanych w zgłoszeniu/sygnalizacji,
- zapewnienia w podległej komórce organizacyjnej warunków sprzyjających wczesnemu wykrywaniu i usuwaniu nieprawidłowości.
- pracownicy Muzeum, w szczególności:
- przestrzegają wartości etycznych i przepisów prawnych przy wykonywaniu powierzonych zadań,
- udostępniają informacje niezbędne do wyjaśnienia nieprawidłowości,
- w kontaktach wewnętrznych oraz w kontaktach z klientem zewnętrznym prezentują postawę sprzyjającą przeciwdziałaniu wszelkim nieprawidłowościom.
4
- Zgłoszenia dokonywane mogą być ustnie lub w postaci papierowej lub elektronicznej, poprzez dedykowane poufne kanały zgłoszeń funkcjonujące w Muzeum, w szczególności:
- za pomocą poczty elektronicznej na adres: sygnal@mnwl.pl w zaszyfrowanym pliku. Szyfr do pliku należy przekazać Sekretarzowi Zespołu osobiście lub telefonicznie;
- w formie listownej na adres: ul. Zamkowa 9, 20-117 Lublin z dopiskiem na kopercie, „zgłoszenie nieprawidłowości”, „stanowisko, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 – do rąk własnych”;
- Zgłoszenie ustne może być dokonane telefonicznie lub za pośrednictwem innych systemów komunikacji głosowej.
- Zgłoszenie ustne dokonane za pośrednictwem nagrywanej linii telefonicznej lub innego nagrywanego systemu komunikacji głosowej, za zgodą zgłaszającego, jest dokumentowane w formie:
1) nagrania rozmowy, umożliwiającego jej wyszukanie, lub
2) kompletnej i dokładnej transkrypcji rozmowy przygotowanej przez osobę, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3.
- Zgłoszenie ustne, dokonywane za pośrednictwem nienagrywanej linii telefonicznej lub innego nienagrywanego systemu komunikacji głosowej, jest dokumentowane w formie dokładnego protokołu rozmowy sporządzonego przez osobę, o których
mowa w § 3 ust. 2 pkt 3. - W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 oraz ust. 4, zgłaszający może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia transkrypcji rozmowy lub protokołu rozmowy przez ich podpisanie.
- Na wniosek zgłaszającego zgłoszenie ustne może być dokonane za pomocą bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku. W takim przypadku, za zgodą zgłaszającego, zgłoszenie jest dokumentowane
w formie:
1) nagrania rozmowy, umożliwiającego jej wyszukanie, lub
2) dokładnego protokołu spotkania przygotowanego przez jednostkę, osobę, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, zgłaszający może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu spotkania przez jego podpisanie.
- Zgłoszenie może mieć charakter:
- jawny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia zgadza się na ujawnienie swojej tożsamości osobom zaangażowanym w wyjaśnienie zgłoszenia;
- poufny, gdy osoba dokonująca zgłoszenia nie zgadza się na ujawnienie swoich danych i dane podlegają utajnieniu.
- Zgłoszenia anonimowe podlegają rozpatrzeniu pomimo braku danych osoby zgłaszającej.
5
- Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:
- dane osoby zgłaszającej, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy;
- datę i miejsce sporządzenia;
- dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy;
- opis nieprawidłowości oraz ich daty.
- Zgłoszenie dodatkowo może zostać udokumentowane zebranymi dowodami i wykazem świadków.
- Wzór formularza zgłoszenia stanowi załącznik nr 1 do procedury.
6
- Zgłoszenia, o których mowa w § 4 rejestrowane są przez osobę, o której mowa w § 3, ust. 2, pkt 3 w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych. W przypadku zgłoszenia zawierającego niezbędne dane osoby dokonującej zgłoszenia, osoba, o której mowa w § 3, ust. 2, pkt 3 w terminie 7 dni wysyła potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia, chyba że osoba dokonująca zgłoszenia nie podała adresu do kontaktu.
- Zespół, o którym mowa w § 3, ust. 2, pkt 4 dokonuje weryfikacji zgłoszenia, a następnie decyduje o dalszych działaniach następczych.
- Działanie następcze prowadzone jest bez zbędnej zwłoki.
- Wyniki przedstawiane są w terminie do 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, chyba że osoba dokonująca zgłoszenia nie podała adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
7
- Zgłoszenia traktowane są z należytą powagą i starannością w sposób poufny, a przy ich rozpatrywaniu obowiązuje zasada bezstronności i obiektywizmu.
- Podczas rozpatrywania zgłoszeń wszyscy uczestnicy postępowania są zobowiązani do dołożenia należytej staranności, aby uniknąć podjęcia decyzji na podstawie chybionych
i bezpodstawnych oskarżeń, niemających potwierdzenia w faktach i zebranych dowodach oraz z zachowaniem poszanowania godności i dobrego imienia pracowników i osób, których zgłoszenie dotyczy.
8
W wyniku przeprowadzonych działań następczych zgłoszenie, w szczególności, może zostać uznane za:
- zasadne i wówczas podejmowane są działania naprawcze lub zawiadamia się organy ścigania;
- bezzasadne (nieznajdujące potwierdzenia) i wówczas oddala się zgłoszenie.
9
- Ochronie podlegają osoby, które dokonały zgłoszenia i osoby, które pomagały
w dokonaniu zgłoszenia, jeśli działały w dobrej wierze, tj. na podstawie uzasadnionego podejrzenia mającego podstawę w posiadanych informacjach, które obiektywnie uprawdopodobniają zgłaszane nieprawidłowości. - Osoby, o których mowa w ust. 1 podlegają ochronie wyłącznie w zakresie dokonanych zgłoszeń.
10
- Osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia pracodawca zapewnia ochronę przed możliwymi działaniami odwetowymi, a także przed szykanami, dyskryminacją i innymi formami wykluczenia lub nękania przez innych pracowników.
- Zapewniając ochronę, o której mowa w ust. 1 pracodawca, w szczególności:
- podejmuje działania gwarantujące poszanowanie zasady poufności i anonimowości danych, ochronę tożsamości na każdym etapie postępowania wyjaśniającego, jak i po jego zakończeniu, z zastrzeżeniem § 12;
- doprowadza do ukarania, zgodnie z Regulaminem pracy pracowników, którym udowodnione zostało podejmowanie jakichkolwiek działań represyjnych
i odwetowych względem osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej
w dokonaniu zgłoszenia; - zobowiązuje osobę kierującą komórką kadrową do stałego (co najmniej przez okres postępowania wyjaśniającego i przez okres 6 miesięcy po jego zakończeniu) monitorowania sytuacji kadrowej osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia. Monitorowanie obejmuje analizę uzasadnienia wszelkich wniosków przełożonych osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia dotyczących zmiany ich sytuacji prawnej
i faktycznej w ramach stosunku pracy (np. rozwiązanie umowy o pracę, zmiana zakresu czynności, przeniesienie do innej komórki organizacyjnej/na inne stanowisko pracy, degradacja stanowiskowa, płacowa, podnoszenie kompetencji, dodatkowe wynagrodzenie przyznawane pracownikom – dodatki, nagrody, premie, zmiana warunków świadczenia pracy – wynagrodzenie, wymiar etatu, godziny pracy, udzielenie pracownikowi urlopu wypoczynkowego/ szkoleniowego/ bezpłatnego itp.). W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia działań zmierzających do pogorszenia sytuacji prawnej lub faktycznej osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia, osoba kierująca komórką kadrową zobowiązana jest poinformować osobę wykonującą w Muzeum czynności, z zakresu prawa pracy w imieniu pracodawcy, celem zatrzymania tych działań;.
- Działania, o których mowa w ust. 2 pkt 1 obejmują przede wszystkim:
- ograniczenie dostępu do informacji wyłącznie dla osób uprawnionych w ramach postępowania wyjaśniającego, a także procesu zapewnienia ochrony osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia,
- odebranie od osób, innych niż Zespół ds. ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa, uprawnionych do dostępu do informacji, pisemnych oświadczeń
o zobowiązaniu do zachowania w poufności informacji pozyskanych w postępowaniu wyjaśniającym lub w procesie ochrony osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia, - ukaranie osób, którym udowodnione zostało, że nie dotrzymały zobowiązania,
o którym mowa powyżej, zgodnie z Regulaminem pracy.
11
- Osoba dokonująca zgłoszenia może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
- Zgłoszenie zewnętrzne jest przyjmowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich albo organ publiczny.
- Rzecznik Praw Obywatelskich oraz organ publiczny są odrębnymi administratorami
w zakresie danych osobowych podanych w zgłoszeniu zewnętrznym, które zostało przyjęte przez te organy.
12
Osobę dokonującą zgłoszenia należy każdorazowo informować o okolicznościach, w których ujawnienie jej tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.
13
Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych
są przechowywane przez 3 lata po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
14
Przepisy niniejszej procedury podlegają przeglądowi nie rzadziej niż raz na trzy lata.
15
W sprawach nieuregulowanych niniejszą procedurą zastosowanie mają odpowiednie przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. 2024 poz. 928 z późn. zm.), Kodeksu pracy, Kodeksu postępowania karnego i Kodeksu karnego.