Nowe nabytki 2017: Tytus Dzieduszycki-Sas (1934-1973) w kolekcji grupy Zamek Muzeum Lubelskiego w Lublinie 2017
Zakup dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W 2017 r. dzięki dofinansowaniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” (priorytet „Regionalne kolekcje sztuki współczesnej”) do zbiorów Muzeum Lubelskiego trafiło 40 prac autorstwa jednego z najbardziej znanych członków Grupy „Zamek” – Tytusa Dzieduszyckiego-Sasa. W skład powołanej w 1957 r. grupy, której pierwszą siedzibą były pracownie na Zamku Lubelskim, weszli: Jerzy Durakiewicz (pseudonim Marek), Ryszard Kiwerski, Mirosław Komendecki, Krzysztof Kurzątkowski, Stanisław Michalczuk, Lucjan Ocias, Józef Tarłowski i Przemysław Zwoliński (pseudonim Sadlej), oraz najbardziej radykalni członkowie: Włodzimierz Borowski, Tytus Dzieduszycki-Sas i Jan Ziemski. Grupa „Zamek” prezentowała awangardowy program odnowy sztuki realizowany w duchu krytycznej interpretacji akademizmu. Rozwijane przez członków grupy malarstwo materii i taszyzm synchronicznie wiązały się z prądami europejskimi, tworząc interesujący i oryginalny wariant awangardy środkowoeuropejskiej.

Tytus Dzieduszycki-Sas (ur. 1934 r. w Zarzeczu, zm. 1973 r. w Paryżu) – jeden z założycieli Koła Młodych Plastyków, późniejszej lubelskiej Grupy „Zamek” powołanej w 1957 r. przez studentów historii sztuki KUL. W tym okresie rozpoczął się dla niego czas intensywnych poszukiwań artystycznych objawiających się odejściem od realizmu na rzecz ekspresjonizmu, surrealizmu i abstrakcji. W 1959 r. wyjechał do Paryża, gdzie podjął współpracę ze środowiskiem Edouarda Jaguera i ruchem „Phases”, skupiającym międzynarodowe grono artystów odwołujących się do tradycji surrealizmu oraz do dominującego w latach 50. XX w. informelu. W 1962 r. rozpoczął studia w École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs. Zainteresował się sztuką kinetyczną, czego zwieńczeniem była wystawa prezentująca jego prace w 1968 r. w Paryżu. Pod koniec życia zajmował się profesjonalnie projektowaniem elementów wyposażenia wnętrz, obiektów architektonicznych i przedmiotów użytkowych. Zginął wiosną 1973 r. w Paryżu w wypadku samochodowym.
Zakupione przez Muzeum Lubelskie prace pokazują szeroki przekrój zainteresowań Dzieduszyckiego. Są wśród nich asamblaże oraz projekty i szkice do asamblaży o autonomicznych wartościach artystycznych, monotypie, rysunki łączące różne media, prace wykonane w technikach wodnych, w których artysta sięgał po szablon, tworząc kilka wariantów tej samej kompozycji. Pochodzą one z różnych okresów twórczości, począwszy od wczesnych, dość konwencjonalnych widoków powstałych przed przystąpieniem Dzieduszyckiego do Grupy „Zamek”, poprzez datujące się na lata 1956–1960 poszukiwania formalne w duchu nowoczesności związane z malarstwem materii i refleksją nad strukturą obrazu. Były one wstępem do pojawienia się najciekawszych w twórczości artysty asamblaży pochodzących z okresu paryskiego, w których eksperymentował z różnymi materiałami niemalarskimi i tzw. przedmiotami znalezionymi (objets trouvé).

Projekt Tytus Dzieduszycki-Sas (1934-1973) w kolekcji grupy Zamek Muzeum Lubelskiego w Lublinie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Regionalne kolekcje sztuki współczesnej”.
Prace Tytusa Dzieduszyckiego-Sasa
Tytus Dzieduszycki-Sas, Mgła na Biebrzy, 1955, akwarela Tytus Dzieduszycki-Sas, Z cyklu Bajek, Śmiejące się domy, 1956, pastel, tusz Tytus Dzieduszycki-Sas, Uczucie I, 1957, tusz Tytus Dzieduszycki-Sas, Bez tytułu, 1957, monotypia Tytus Dzieduszycki-Sas, Bez tytułu, 1956, akwarela Tytus Dzieduszycki-Sas, Kościół Dominikanów Lublinie, 1954, akwarela Tytus Dzieduszycki-Sas, Bez tytułu, 1957, monotypia Tytus Dzieduszycki-Sas, Dama w gondoli, 1958, tempera, tusz Tytus Dzieduszycki-Sas, Bez tytułu, 1960, tusz, folia aluminiowa Tytus Dzieduszycki-Sas, Hommage a una donna, 1962, tusz Tytus Dzieduszycki-Sas, Bardzo wielka powaga ojcowska, 1962, gwasz Tytus Dzieduszycki-Sas, La porte, 1962, tusz, akwarela Tytus Dzieduszycki-Sas, Bez tytułu, 1960, technika własna, szklana pianka, szkło barwione Tytus Dzieduszycki-Sas, Bez tytułu, 1961, kolaż, papier, tkaniny, folia aluminiowa, sztuczne włosy Tytus Dzieduszycki-Sas, Bez tytułu, 1962, asamblaż, tektura falista, juta, spienione tworzywo sztuczne Tytus Dzieduszycki-Sas, Branchez Vous!, 1962, asamblaż, tektura, masa plastyczna, drut, sklejka



