Zbiory Sekcji Rycin i Rysunków, wyodrębnione w 1975 roku z dawnego Działu Sztuki, należą do najliczniejszych zasobów Muzeum Narodowego w Lublinie. Obejmują ponad 10 tysięcy eksponatów na podłożu papierowym autorstwa artystów polskich i obcych, które powstawały od XVII wieku aż po czasy współczesne. Są wśród nich grafiki, rysunki, akwarele, pastele, a także matryce graficzne.
Rozbudowany zespół obiektów tworzą widoki Lublina i Lubelszczyzny, będące cennym materiałem ikonograficznym do źródeł wiedzy o przeszłości miasta i regionu zarówno w sensie architektonicznym, topograficznym, jak i obyczajowym. Do najstarszych należą pochodzące z XVII i XVIII wieku ryciny z widokami Lublina autorstwa A. Hogenberga, G. Bodenehra i J. Maszewskiego. Wśród XIX-wiecznych wizerunków miasta na uwagę zasługują grafiki L. Urmowskiego, L. Horwarta, A. Lerue. W XIX i początkach XX wieku Lublin oraz Lubelszczyznę portretowali m.in.: M. E. Andriolli, J. Chełmoński, F. K. Dietrich, W. Gerson, A. Gierymski, L. Wyczółkowski.
W zbiorach o charakterze ikonograficznym na uwagę zasługują również reprezentacyjne wizerunki postaci historycznych autorstwa m.in.: S. della Belli, K. de La Haye, J. Falcka, J. F. Piwarskiego.
Obszerny zespół prac stanowią zbiory grafiki i rysunku pochodzące z końca XIX i XX wieku, które odzwierciedlają różne tendencje i style obrazowania artystycznego, począwszy od ołówkowych szkiców J. Matejki, J. Brandta czy W. Czachórskiego, przez akwarelowe studia P. Michałowskiego, szkice i grafiki J. Pankiewicza, aż po obszerny zbiór dzieł artystów młodopolskich – T. Axentowicza, J. Fałata, K. Sichulskiego, S. Wyspiańskiego, L. Wyczółkowskiego, S. I. Witkiewicza.
Obecność w kolekcji muzealnej najwybitniejszych polskich grafików współczesnych została znacząco rozbudowana dzięki darowiźnie I. Hochman i pochodzącego z Lublina artysty T. Mysłowskiego, którzy przekazali Muzeum obszerny zbiór dzieł obrazujących istotne zjawiska w grafice polskiej i światowej XX oraz XXI wieku.