Collection catalogue

Museum collections

AV. W nieliniowej obwódce orzeł jagielloński głową zwrócony w lewo. W otoku napis:
+ MONETA + I + ALBERTI
Całość ujęta nieliniową obwódką, tutaj widoczną w części.
Przesunięcie stempla w prawo.

RV. W karbowanej obwódce korona z połączonymi dolnymi i górnymi płatkami lilii. Nad górnym zakończeniem środkowej lilii trójlistek. Pod koroną herb Poraj , należący do podskarbiego Piotra Kurozwęckiego. Herb zachodzi częściowo w pole napisu dookolnego. Napis otokowy:
+ REGIS . POLONIE
W miejscu kropki znak międzywyrazowy.
Całość ujmuje obwódka karbowana, tutaj widoczna w części.
Przesunięcie stempla  w prawo.
AV. Popiersie króla w profilu w prawo, z odkrytą głową, w zbroi, z narzuconym na nią płaszczem. W otoku napis rzdzielony na dole i na górze przez wizerunek:
SIGISMVND . - D . G . REX . SVECIAE .
U dołu splecione litery AK, monogram autora medalu.

RV. W owalnym kartuszu czterodzielna tarcza z herbami Polski i Litwy. Na górze w otoku napis:
HOC . TECTVS . NVNDATVR . AVITO .
Okładka twarda, obklejona czerwonym płótnem, z wytłoczonym na złoto tytułem i ozdobami. Po lewej stronie popiersie kobiety bokiem, z wyciągniętą ręką trzymającą pędzel, poniżej kwiaty. W lewej części autor i tytuł, poniżej ozdobnik roślinny. Strona tytułowa przedstawia dwóch mężczyzn pochylonych nad mapą, w tle pejzaż wiejski z zamkiem na wzgórzu. Tytuł atlasu w wydzielonym, prostokątnym polu. Następna strona zawiera skorowidz i obiaśnienie znaków. Pierwsza z map to Mapa Ogólna Królestwa Polskiego z podziałem na gubernie i powiaty, następne to mapy powiatów. Na każdej stronie z mapą znajduja sie barwne grafiki z przedstawieniem zabytkowych budowli, typów ludowych, ruin, pejzaży. Do Atlasu dołączona luzem Mapa Guberni Lubelskiej, granice powiatu i wypełnienie błekitne.
Czapka, czyli tzw. dekiel członka Polskiej Akademickiej Korporacji Astrea działającej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w latach 1923-1939. Nakrycie głowy w barwach korporanckich, uszyte z nieusztywnianego granatowego sukna, z daszkiem z czarnej skóry, z otokiem w kolorach błękitnym i srebrnym. Na zewnętrznej stronie denka w centralnej części wyszyty fabrycznie srebrną nicią znak korporacji (stylizowany na gwiazdę, w postaci połączonych ze sobą ozdobnych czterech liter „A”) umieszczony wewnątrz haftowanego oktogramu otoczonego kołem z naszytego ozdobnego sznureczka. Po bokach widoczne miejsca zszycia materiału. Wewnątrz podszewka w kolorze granatowym oraz wzmacniający skórzany pasek w kolorze brązowym naokoło.
Rękopis Józefa Czechowicza, tekst zapisany czarnym, grubo piszącym ołówkiem na odwrocie kartonika (wym. 10 x 15 cm), na którym po stronie recto znajduje się drukowany formularz zaproszenia na
Okładka albumu widoków Puław i okolic.
sygn.: DESSINE D'APRES NATURE PAR MADAME CZERNOF LITOGRAPHIE PAR ARMAND CASSAGNE
Na pierwszym planie, u dołu, klęczy Matka Boża. Oparta jest na łokciu lewej ręki, którą wyciąga w kierunku leżącego Dzieciątka. Dzieciątko leży w pieluszkach. Prawą ręke ma wzniesioną w geście błogosławieństwa. Maria ubrana jest w czerwoną suknię. Głowę i ramiona przykrywa welon. Przed Marią, na ziemi leży por, a z prawej strony gliniany dzban. Po lewej stronie fragment drewnianego żłóbka z siankiem. Za Marią drabina, na której siedzą dwie kury i kogut. Widoczny dach szopy podparty drewnianym słupem. W głębi wół. Po środku stoi mężczyzna. Odwrócony tyłem. Jedną rękę opiera o słup, drugą trzyma kij, na którym jest wsparty. Na plecach ma kapelusz. Przez jego lewe ramię przwieszona jest tkanina opadająca do ziemi. W tle dwa, wysokie drzewa i górzysty krajobraz z baszta i kazimierska farą.
Scena rodzajowa przedstawiająca w centrum młodą kobietę spacerująca z psem. Postać kobiety 3/4 w lewo, w ruchu. Ubrana w długi, ciemny kożuch z białymi obszyciami, brązową spódnicę i wysokie sznurowane buty. Na głowie toczek ozdobiony piórkiem i powiewającym z tyłu owalem. Twarz o idealizowanych rysach, długie falujące włosy. Na przedramieniu prawej, ugiętej w łokciu ręki koszyk z wiktuałami i przewieszona, udrapowana materia. Dłoń lewej ręki ukryta w mufce i oparta o grzbiet ukazanego obok dużego psa o lekko falującej sierści, z laską (parasolem)? w pysku. Po prawej zarysy zabudowań i otaczających je drzew. Tło błękitne, formy wydobyte plamami czerni, brązu i bieli. Modelowane miękkim, urywanym kreskowaniem czarną i brązową kredką.
sygn. l.d.: 27/10 1872 K. Tyssot
Czepek na okrągłej obrączce leszczynowej. Siatka wykonana na krosienkach. Na brzegach z tyłu haft łańcuszkowy czarną i czerwoną nitką: linie proste i zygzakowate, w środku pełne koła łączone skośnymi kreskami.
Fotografie w odcieniu sepii umieszczone na tle drzew i roślin, w centralnym miejscu postać kobiety ze sztandarem i aniołkami, wkomponowane widoki budowanej stacji, mostu kolejowego i lokomotywy. Największe zdjęcie w górnej, środkowej części bez podpisu, prawdopodobnie inż. głównej kolei nadwiślańskiej Tadeusz Chrzanowski lub jego następca Walery Titkow. Wśród podobizn pracownicy Biura Głównego Inżyniera: inż. Włodzimierz Stanisławski - pomocnik głównego inżyniera; inż. Feliks Kucharzewski -  pomocnik naczelnika biura; Feliks Kamocki - naczelnik kancelarii; Witold Lanci - naczelnik Wydz. Architektury; dr Wacław Lasocki- służba zdrowia; Władysław Radwan - sprawy zakupu gruntów; inż. Stanisław hr Scipio - projektant mostów kolejowych i jego współpracownicy: inż. Stefan Zieliński, inż. Maurycy Machalski, inż. Feliks Kucharzewski. Fotografia w passe - partout, za szkłem, oprawiona w drewnianą, profilowaną ramę.
Lalique, Rene (1860-1945) wytwórnia (projektant)
Fragment popiersia starszego mężczyzny. Kompozycja przesunięta w lewo. Głowa 3/4 w prawo, schowana w ramionach. Z lewej strony wsparta na dłoni. Twarz o ostrych rysach okolona na wysokości obrzeża twarzy długą, nieco splątaną brodą. Oczy przymkniete, podkrążone, wokół zmarszczki. Brwi ściągnięte, o zdecydowanym łuku. U nasady nosa głębokie bruzdy. Nos długi, wąskie, zaciśnięte usta, ostro zarysowane wystające kości policzkowe. Ubrany w luźną szatę, na szyi fragment łańcucha.
sygn. p.d.: JM (monogram wiązany), p.g. ołówkiem 29.
Krzyż żelazny wykonany techniką kucia. Stanowi zakończenie kapliczki przydrożnej. Posiada u góry kogucika, w podstawy - półksiężyce i małe krzyżyki na ramionach. Od skrzyżowania ramion wychodzi 12 promieni.
Maszynopis wiersza Józefa Czechowicza
Pocztówka barwna (w tonacji różowej) z widokiem mostu kolejowego na rzece Bystrzycy w Lublinie
AWERS: Widok na most kolejowy murowany jednotorowy (?) z przejeżdżająca lokomotywą parową i wagonami. Poniżej, pod wiaduktem, rzeka. W głębi fragment zabudowy miejskiej. Po obu stronach nasypy ziemne ze schodami. U góry nadrukiem w kolorze czarnym napisy informacyjne.
REWERS: Czarna linatura. Wyznaczone pole na adres i korespondencje. Nadruk w kolorze czarnym z informacją o nakładcy umieszczony poziomo pośrodku karty. Brak korespondencji oraz śladów obiegu pocztowego. W p. g. rogu odcisk (w kolorze fioletowym) okrągłej pieczęci tuszowej
Portret sarmacki przedstawiający szlachcica, starszego mężczyznę w ujęciu do bioder, zwróconego 3/4 w prawo.Kontrast pomiędzy żywą barwą postaci a ciemnym tłem. Portretowany lewą ręką ujmuje kościaną rękojeść karabeli, prawą ma uniesiona na tę samą wysokość. Twarz charakterystyczna, o zdecydowanych rysach, ze zmarszczkami, łysiną, z wianuszkiem blond włosów wokół głowy. Brązowe oczy, o przenikliwym spojrzeniu, skierowane na widza, wydatny, orli nos, sumiaste, obfite, jasne wąsy. Mężczyzna ubrany w karmazynowy kontusz, podbity ciemnobrązowym futrem, z rzędem złotych guzów. Pod kontuszem bladoniebieski żupan z rzędem koralowych guzików, pod szyją z widocznym białym stojącym kołnierzykiem koszuli, spiętym złotą ozdobą. Żupan w pasie  przewiązany złotolitym, orientalnym, barwnym pasem kontuszowym. Na małym palcu lewej dłoni duży pierścień z błękitnym oszlifowanym kamieniem. Tło ciemne,neutralne. W lewym, górnym rogu tarcza herbowa z herbem Junosza i 4 złote litery:
Fundusze Europejskie - Logotyp
Rzeczpospolita Polska - Logotyp
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Logotyp
Unia Europejska - Logotyp