Obiekty muzealne

Show:

Wyniki wyszukiwania (2007)

Wachlarz rozkładany. Pokrycie asymetryczne, dwustronne, malowane gwaszem. Twarze postaci wykonane z malowanych, naklejanych, płytek kości słoniowej, ich stroje z malowanych kawałków tkaniny jedwabnej również naklejanych na papier pokrycia. Na wachlarzu przedstawiono sceny rodzajowe w charakterystycznej perspektywie (widziane nieco z góry) w kompozycji kontynuacyjnej, przedstawiają dworzan w towarzystwie wysokiego urzędnika, w scenerii pałacowego ogrodu z pawilonami. Barwne stroje z jedwabiu nawiązują do dworskiej mody i są niezwykle zróżnicowane.   Podkreślone są różnice w formie i detalu stroju. Urzędowe nakrycie głowy, foutou, wyróżnia jedną z przedstawionych postaci, cesarza (?). Stelaż z kości słoniowej, rzeźbiony w motywy roślinne i figuralne, pióra okładzinowe gładkie. Zdobią je pojedyncze, owalne, rzeźbione kompozycje, medaliony ze scenami figuralnymi. Pierścień mosiężny spina stelaż.

Fan

unknown (creator) ,

Fałat, Julian (1853-1929) (autor)

Forest

Fałat, Julian (1853-1929) (painter) ,

Axentowicz, Teodor (1859-1938) (autor)

Girl with a jug

Axentowicz, Teodor (1859-1938) (author) ,

Mehoffer, Józef (1869-1946) (autor)

Priest

Mehoffer, Józef (1869-1946) (cartoonist) ,

Wyczółkowski, Leon (1852-1936)

Portrait of Jacek Malczewski

Wyczółkowski, Leon (1852-1936) (author) ,

Postać mężczyzny w średnim wieku w ujęciu do bioder, zwrócona w prawo, we wnętrzu. Twarz pełna o jasnej karnacji, włosy długie, falujące, blond, wąsy i mała bródka, na głowie mała czarna czapeczka (jarmułka?). Ubrany na czarno: kaftan z wzorzystego atłasu z białym koronkowym kołnierzem i mankietami, na nim peleryna. Mężczyzna w lewej ręce trzyma złożony list, prawą opiera na stole, gdzie leży złoty zegarek z otwarta kopertą. W głębi po lewej kanelowana kolumna, na jej cokole herb (1) częściowo zasłonięty, wyżej udrapowana srebrzystoszara kotana. Tło oliwkowoszare.
Dłonie wyróżniają się schematycznym modelunkiem - być może wtórnie.
(1) - w herbarzu Ostrowskiego pod nr 3048 - bardzo podobny herb należący do rodziny osiadłej w Prusach w XVII w. o nazwisku REJCHARD.
Vase - amphora

Vase – amphora

Porcelain Manufacture in Baranówka (Baranówka; 1803-1917) (factory) ,

Pan – `bigośnica`

Pan – `bigośnica`

Porcelain Manufacture in Baranówka (Baranówka; 1803-1917) (factory) ,

Easter egg

Easter egg

unknown (creator) ,

Portret Stanisława Kostki Potockiego w popiersiu na chłodnym, szaro-zielono-brązowym tle. Tors lekko odchylony w prawą stronę, głowa w przeciwną. Portretowany ubrany w mundurowy frak - popielaty w liliowym odcieniu, ozdobiony złotym haftem (motyw palmet). Na szyi biały halsztuk, poniżej koronkowy żabot. Przez prawe ramię przewieszona wielka wstęga z Krzyżem Kawalerskim Legii Honorowej, na piersi gwiazda Orderu Orła Białego (nad.1781r).
Twarz szczupła, z ostro zarysowanym, wystającym podbródkiem i kośćmi policzkowymi. Oczy ciemne pod czarnymi, wyraźnymi brwiami. Wzrok skierowany w prawą stronę. Włosy ciemnoblond, lekko skręcone.

Portrait of Stanisław Kostka Potocki

unknown (painter), Bacciarelli, Marcello (1731-1818) (author of the pattern) ,

Portret mężczyzny w średnim wieku w ujęciu do pasa, zwróconego w lewo, głowa w stronę widza. Twarz pociągła, o jasnej karnacji, wysokim czole, wąskich oczach, prostym nosie i wąskich ustach. Na głowie pudrowana peruka. Ubrany w czerwony frak mundurowy z ciemnozielonym kołnierzem i mankietami, na piersi kirys, na szyi zawiązany biały fular. Pod prawym ramieniem trzyma złożony czarny kapelusz obszyty białym futerkiem; lewa podtrzymuje widoczny we fragmencie zielony płaszcz podbity futrem. W tle chmurne niebo, w kolorze brązowo-zielonkawym, rozjaśnione w okolicy głowy portretowanego.
Holzhaeusser, Jan Filip (1741-1792) (autor)

Award medal – Diligentiae

Holzhaeusser, Jan Filip (1741-1792) (medalist) ,

nieznany (autor)
szpila brązowa; główka w kształcie stożkowatym, zdobiona
Autor nieznany
Pole główne wypełnia Chrystus Pantokrator ukazany frontalnie w ujęciu półpostaciowym. W lewej dłoni trzyma otwartą księgę z tekstem stanowiącym kompilację różnych fragmentów Ewangelii: „Starajcie się naprzód o królestwo [niebieskie] i [jego] sprawiedliwość, a wszystko to będzie wam dane [Mt 6,33]. Proście i będzie wam dane; szukajcie a znajdziecie [Mt 7,7] Popatrzcie na ptaki na niebie jak [...] ojciec [Mt 6,26] .”
Prawą dłoń trzyma w sposób przypominający gest błogosławieństwa, jednakże wyciągnięty ma jedynie palec wskazujący, pozostałe są zgięte; dłonią tą wydaje się rozchylać swą szatę, jakby rozerwaną na wysokości serca. Ubrany jest w czerwony chiton ze złotymi lamówkami i stichosem oraz zielony himation. Twarz ma pociągłą, jasną z wyraźnymi zaróżowieniami na policzkach, okoloną krótką brodą i zaczesanymi gładko włosami, ma ostro zakończone wąsy. Głowę otacza nimb krzyżowy z monogramem cyrylickim , po bokach w wydzielonych polach widnieje jego monogram IC XC. Jego postać otaczają wizerunki apostołów i Ewangelistów z atrybutami (z wypisanymi cyrylica imionami). W klejmach po lewej stronie znajdują się:
Piotr (klucz), Andrzej (krzyż św. Andrzeja), Jakub Alfeuszowy (pałka folusznicza), Bartłomiej (nóż), Mateusz (topór)
Po prawej: Paweł (miecz), Jakub Starszy (kapelusz, strój wędrowca, laska), Tomasz (włócznia), Filip (laska krzyżowa), Szymon (piła)
Na dole Ewangeliści: Mateusz (uskrzydlony młodzieniec), Marek (lew), Łukasz (wół), Jan (orzeł)
Głowy ich wszystkich otaczają nimby, a ubrani są w chitony i himationy w barwach czerwieni, błękitu, brązów i szarości.
Obraz posiada płótno dublażowe i napięty jest na krosna
Witkiewicz, Stanisław Ignacy (Witkacy) (1885-1939) (autor)

Portrait of Józef Fedorowicz

Witkiewicz, Stanisław Ignacy (Witkacy) (1885-1939) (author) ,

Ikona dwustronna, z kowczegiem. Na awersie ukazana jest scena Wniebowstąpienia, podzielona na dwie strefy. W górnej, ponda obłokami w mandorli siedzi na łuku tęczy Chrystus. Ręce ma wyciągnięte w geście błogosławieństwa archijerejskiego, jego głowę otacza nimb, po bokach którego widnieje monogram. Ubrany jest w złocisty chiton ze stichosem i himation. Mandorlę podtrzymuje czterech aniołów, dwóch z nich gra na trąbach i ma nimby z monogramami. W dolnej strefie, w skalistym górskim pejzażu stoi Maryja, dwóch aniołów i apostołowie. Maryja umiejscowiona jest centralnie, z lewą dłonią wyciągniętą ku Chrystusowi. Ubrana jest w błękitną suknię i czerwono-złocisty maforion. Po bokach towarzyszą jej aniołowie, jeden w złocistym, drugi w zielonym himationie. Spoglądając na poruszonych apostołów wskazują dłońmi na Chrystusa. Po bokach zgrupowani są wpatrzeni w Chrystusa apostołowie z imionami wpisanymi w nimby. Po lewej w górnym rzędzie znajdują się:
Marek, Bartłomiej, Mateusz
w dolnym rzędzie: Filip, Jakub, Piotr
po prawej w górnym rzędzie: Szymon, Tomasz, Jakub
w dolnym rzędzie: Jan, Juda Jakubowy, Andrzej
Ponad wszystkim, w polu ikony widnieje ozdobny napis cyrylicki - Wniebowstąpienie Pana.

Na rewersie ikony przedstawieni są trzej święc związani z tajemnicą śmierci i zmartwychwstania, uczestnicy ukrzyżowania oglądający tu chwałę wniebowstąpienia: św. Jan, który stał pod krzyżem, Józef (z Arymatei), który zadbał o pochówek Chrystusa i Longin - żołnierz, który przebił bok Chrystusa. Przedstawieni są na gładkim tle, zwróceni lekko w lewo, ich głowy otoczone są nimbami.
Św. Jan ukazany jest jako młodzieniec bez zarostu, ma lekko uniesioną głowę, dłonie ułożone w geście modlitwy. Ubrany jest w błękitny chiton i złocisto-czerwony himation.
Św. Józef - nieco starszy, z brodą, opiera pochyloną głowę na prawej dłoni, drugą dłoń kieruje w lewo. Ubrany jest w czerw
Zaświadczenie (4 s.) nr 6 Związku Harcerstwa Polskiego, chorągwi lubelskiej, Gromady Zuchów

Fundusze Europejskie - Logotyp
Rzeczpospolita Polska - Logotyp
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Logotyp
Unia Europejska - Logotyp