Collection catalogue

Museum collections

AV. Popiersie Marcina Poczobuta w profilu w prawo, z odkrytą głową, w sutannie jezuitów. W otoku napis rozdzielony na dole przez wizerunek:
MART:POCZOBUT.ASTRON:REG:POL:SOC:R:LOND:N:MDCCXXVIII.
Monogram: I.P.H.F.

RV. Przyrządy związane z astronomią i zamknięta księga. Na górze w łuku napis:
SIC ITUR AD ASTRA.
Na dole w odcinku:
BENE MERENTIS LAUDI / DEDIT . / STAN:AUG:REX. / MDCCLXXV
AV. Ukoronowany, spleciony, ozdobny monogram: BVG
Niżej w łuku, na rozwiniętej wstędze napis: JETTON
Przy obrzeżu pojedynczy otok ziarnisty.

RV. Podtrzymywana przez dwa gryfy ozdobna tarcza z herbem barona, zwieńczona klejnotami. Przy obrzeżu pojedynczy otok ziarnisty. Na obrzeżu ornament floralny.
Legitymacja uczniowska Prywatnej Żeńskiej Szkoły Średniej Ogólnokształcącej im. Heleny Czarnieckiej w Lublinie wystawiona na nazwisko Kwiatkowska Marja, legitymacja nr 152 na rok szkolny 1934/1935,
Aw. W polu centralnym, w czerwonym bogato zdobionym kartuszu Orzeł polski. U góry w kartuszach, z prawej i lewej oznaczenia nominału, pomiędzy którymi rozdzielony przez koronę napis: MAREK  – POLSKICH
Niżej z lewej, obok wizerunku Orła napis: 
Rzesza Niemiecka przyj- / muje odpowiedzialność/ za spłatę biletów Polskiej / Krajowej Kasy Pożycz- / kowej w Markach Nie- / mieckich po cenie nomi- /nalnej. / Zarząd jenerał-guberna- / torstwa warszawskiego / Warszawa, / dn. 9-go grudnia 1916 r. 
Faksymilowane podpisy: von Kries, Überschaer, von Conrad 
Z prawej, obok wizerunku Orła napis:
Kto podrabia lub fałszuje / bilety  krajowej Kasy Po- / życzkowej, albo puszcza / w obieg lub usiłuje puś- / cić w obieg podrobione / lub fałszowane bilety, / podlega karze cięż- / kiego więzienia.
Niżej, w kolorze czerwonym, graficzne przedstawienie pieczęci Zarządu Jenerał-Gubernatorstwa Warszawskiego na wstędze z oznaczeniem nominału. U dołu data rozdzielona przez kartusz: 19 – 17

Rw. Z lewej i prawej medaliony z żeńskimi głowami. Napis u góry w dwóch wierszach – pierwszy w łuku: BILET POLSKIEJ KRAJOWEJ / KASY POŻYCZKOWEJ
Niżej, na osi poziomej w ornamencie giloszowym po bokach, oznaczanie nominału. U dołu napis poziomo, rozdzielony przez oznaczenie wartości w giloszy:
DZIESIĘĆ – MAREK POLSKICH
Wyżej seria i numer: A.1627903
Nie jest to autograf Józefa Czechowicza, lecz odpis wykonany przez Wiktora Ziółkowskiego na podstawie, jak informuje notatka zamieszczona poniżej tekstu, pierwszej zbiorowej edycji wierszy Czechowicza (1955). Odpis został sporządzony czarnym atramentem na odwrocie zaproszenia na otwarcie wystawy malarstwa Macieja Makarewicza (Lublin, 4 kwietnia 1961, organizatorzy: Związek Polskich Artystów Plastyków Lublin, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych). W lewym górnym rogu kartki czerwoną kredką wpisana liczba 13 uzupełniona kropką. Ta sama liczba, wpisana cienkim czarnym ołówkiem przez pracownika Muzeum, znajduje się  w  prawym górnym rogu karty.  Z lewej strony tekstu została zapisana pionowo następująca informacja: (Przepisał 24.V.1961/ W. Ziółkowski)
Portret mężczyzny. Ujęty w półpostaci, profilem. Głowa o wypukłym, łysym czole, nad uchem zaczesane do tyłu resztki włosów. Na twarzy zarost w postaci wąsów. Ubrany w kontusz.
Fotografia Adam Żeromskiego w grupie dzieci na tle pola. Na ziemi siedzi dwóch chłopców, za nimi stoją trzy dziewczynki i jeden chłopiec.
Obwieszczenie w sprawie uprawy cukrowych buraków na kampanię 1940/41. Afisz drukowany na pożółkłym papierze. Tekst dwujęzyczny (po niemiecku i po polsku). Wydane przez szefa dystrylktu lubelskiego.
Scena rodzajowa w pionowym prostokącie przedstawiająca mężczyznę i kobietę w przebraniach karnawałowych. Na pierwszym planie tyłem do widza mężczyzna w stroju pierrota. Prawą ręką unosi suknię kobiety przebraną za Kolombinę. Po lewej na stole butelki, z tyłu widoczne oparcie sofy. Rysunek lawowany akwarelą, kontury podkreślone. Kompozycja utrzymana w chłodnej tonacji barw, postaci lekko kubizowane. 

Na odwrocie fragment tekstu majuskułą wpisany w układ prostokątnego bloku.
Matka Boża Chełmska – wizerunek Maryi w typie Dexiokratusa (trzymająca Dzieciątko na prawym ramieniu). Maryja ukazana jest w ujęciu do pasa; ubrana jest w zieloną szatę spodnią wykończoną złotymi lamówkami, zielony czepiec oraz czerwony maforion, wykończony przy twarzy złotą lamówką, spięty przy szyi, ze złotymi gwiazdami na czole i ramieniu (symbol dziewictwa Maryi). Maryja lekko pochyla głowę w stronę Chrystusa, lewą dłonią na niego wskazuje. Twarz ma owalną, o regularnych rysach, oczy duże, zapatrzone w dal;  ma zamyślony wyraz twarzy. Chrystus spoczywa swobodnie na ramieniu Maryi: spogląda na matkę poważnie, prawą dłonią ją błogosławiąc, w lewej trzyma zwój. Ubrany jest w jasny chiton i złocisty himation. Lewą nogę ma charakterystycznie odgiętą, tak, że stópka jest widoczna od spodu.
Głowy obojga otaczają gładkie złocone nimby, wyznaczone potrójną linią, ozdobioną regularnie rozmieszczonymi rozetkami. Tło złote (złoto drukarskie? ), zdobione powtarzającym się wypukłym (złoto proszkowe? ) motywem równoramiennego krzyża i zgeometryzowanej rozetki. U dołu na złotym tle widnieje czarny napis cyrylicą: WYOBRAŻENIE CHEŁMSKIEJ CUDOWNEJ IKONY BOZEJ MATKI: 
??????????? XO?MCKO? ???OTB ???? ????? MATEP?
Całość obiega bordiura, na którą składają się: wypukły pas złoty, zielony i znów złoty, ozdabiana regularnie rozmieszczonymi siedmioma geometrycznymi wzorami – rombami-gwiazdkami z czerwonymi kwadratami. Pole obrazowe ma kształt prostokąta zamkniętego od góry łukiem.

Konserwacja: 2009 r.
Krzyż harcerski 4-ramienny wykonany z metalu, na środku lilijka harcerska, krzyż otaczają liście wawrzynu; napis na bocznych ramionach
Przedstawienie Chrystusa w grobie na płótnie – Płaszczenica. W obramieniu w kolorze brudnego różu, na tle jasnej, miękko modelowanej tkaniny, z głową na poduszce leży okryty chustą Chrystus. Ma odsłoniętą głowę, klatkę piersiową oraz ręce i stopy ze śladami po gwoździach. Dłonie Chrystusa skrzyżowane są na piersi. Jego twarz jest spokojna, sprawia wrażenie śpiącego, spokojnego. Oczy są zamknięte, broda krótka, ostro zakończona, włosy spływające miękkimi falami na ramiona. Głowę otacza nimb krzyżowy z monogramem, a po bokach widnieje monogram IC XC.
Płótno naciągnięte na krosna, wzmocnione dublażem.
nieznany
Av. W perełkowym otoku tarcza zakonna wielkiego mistrza. Na zewnątrz legenda dookolna:
 M A O R S   H I N R I C U S   QVA

RV. Tarcza zakonna ujeta perełkowym otokiem. Na zewnątrz, pomiedzy dwiema perełkowymi obwódkami, legenda dookolna poprzedzona małą tarczą z krzyżykiem:
 M O N E T A   D N O R V M   P R V

W legendzie awersu i rewersu występują znaki międzywyrazowe
Fundusze Europejskie - Logotyp
Rzeczpospolita Polska - Logotyp
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Logotyp
Unia Europejska - Logotyp