Collection catalogue

Museum collections

Odezwa
Awers. W lewym marginesie 2 wierszowy tekst formuły prawnej dotyczący obiegu przekazu, w pionie w ozdobnym giloszu napis w kolorze  czarnym: POLSKA KRAJOWA KASA POŻYCZKOWA. W tle pola przekazu, w kontrze po łuku: POLSKA KRAJOWA / KASA POŻYCZKOWA. poziomo nadruk: PRZEKAZ na Mp 100,000.000 / POLSKA KRAJOWA KASA POŻYCZKOWA wypłaci okazicielowi niniejszego / przekazu w każdym ze swych oddziałów w terminie do dnia 31 marca 1924 r. kwotę . marek polskich pięćdziesiąt milionów. / Warszawa, dnia 20 listopada 1923 r. 
Niżej z prawej: POLSKA KRAKOWA KASA POŻYCZKOWA
Podpisy: Karol Rybiński, Witold Mokrzycki
U góry, nieco z lewej, numeracja: No 0167612
Czerwonym kolorem prawoskośny nadruk  pomiędzy dwiema liniami: WZÓR
Dwukrotnie powtórzony napis poziomo:  Bez wartości. Przekaz dwukrotnie perforowany.

Rewers: Czysty
Na tle pokrytym smugami błękitu, nieco na prawo od osi postać mężczyzny w stroju ludowym, ucięta na wysokości kolan. Ukazany 3/4 w prawo, na głowie czerwono-czarna czapka z pawim piórem. Twarz o ciemnej karnacji, usta rozciągnięte w uśmiechu. Ręce ugięte w łokciach, w dłonich brązowy pręt (?). Ubrany w długą, ściągniętą w pasie sukmanę w kolorze kości słoniowej, z czerwonym kołnierzem, wzdłuż zapięcia czarna, geometryzująca aplikacja. Kompozycja malowana swobodnymi plamami, miejscami rysunek podkreślony konturem.
l.g. napis ołówkiem: Typ z miechowskiego z. Kielecka
sygn. l.g.: monogram wiązany artysty
Zapaska z lnianego płótna, trefiona, wszyta w pasek. U dołu stębnowana szafirową i czerwoną nicią, zakończona ząbkami z białych nici.
Portret młodej kobiety do bioder, w pozycji siedzącej, tułów na wprost, głowa odchylona w prawo. Prawa ręka zgięta w łokciu, uniesiona, w lewej ułożonej na kolanie, trzyma różę. Ubrana w białą suknię z koronkowymi ozdobami i trzema niebieskimi kokardkami (na dekolcie i rękawach). Szerokie rękawy i kołnierzyk przy prostokątnym dekolcie, wykończone koronką. Na szyi zawiązana na supeł niebieska tasiemka. Na głowie wysoka, biała peruka z puklami zwiniętymi po bokach. Na czubku wpięty stroik z niebieskiej wstążki, kolorowych kwiatuszków i tiulowego welonika. Tło neutralne, ciemne, rozjaśnione z lewej strony.
Św. Bazyli Wielki w ujęciu całopostaciowym. Święty stoi na różowym podnóżku na tle obłoków oraz górzystego krajobrazu o nisko zarysowanym horyzoncie. Ukazany jest frontalnie, z głową przechyloną lekko w prawo. Prawą dłoń unosi w geście błogosławieństwa, w lewej trzyma księgę otwartą na pisanych cyrylicą słowach ze wspomnienia wieczerzy z Liturgii jego autorstwa: „podał swoim uczniom i apostołom mówiąc: bierzcie ...”. Ubrany jest w szaty biskupie obrządku wschodniego: sticharion wykończony koronką i zebrany u mankietów narękawnikami, u pasa przyczepiony ma złoty epigonation zdobiony wizerunkiem serafina; na sticharion nałożony ma niebieski epitrachilion ze złotymi krzyżami, felonion – zielony ze złotą lamówką od zewnątrz a fioletowy od podbicia, na nim złoty orarion zdobiony niebieskimi krzyżami oraz złoty łańcuch z krzyżem; na otoczonej nimbem głowie ma mitrę. Nimb, mitra oraz ukazane po bokach symbole Ducha Świętego – gołębica nadlatująca w stronę ucha świętego, promienie łączące ją z jego postacią oraz ognista kolumna po prawej stronie są ryte i pokryte srebrzeniem. Przy kolumnie widnieje częściowo zachowany napis cyrylicą: „...  jest Wielki Bazyli”, ponad ramionami świętego widnieje jego imię. Po prawej stronie na odrębnym kamiennym postumencie stoi anioł-akolita ubrany w białą sukienkę z kołnierzem i żółtą tunikę. Trzyma on srebrny pastorał, który w zwieńczeniu przyjmuje formę monogramu chrystusowego. Po lewej na wysokości ramienia św. Bazylego widoczne dwa cherubiny. Całość wtórnie oprawiona w ciemną, masywną, oszczędnie profilowaną ramę.
Av.: Popiersie cesarza w wieńcu laurowym w prawo. W otoku: CONSTANTINVS IVN NOB C

Rv.: W wieńcu laurowym: VOT / X. W otoku: [CAESARVM] NOSTRORVM; u dołu w odcinku: [P]TR??
Pejzaż z czterema drzewami. Przedstawienie syntetyczne, uproszczone. 
Smukłe korony zaznaczone nieregularnymi, rdzawo-oranżowymi plamami; pnie czarne. Podłoże wydobyte nielicznymi plamami szmaragdowej zieleni i czerni. Wokół koron drzew kobaltowy błękit sugerujący niebo. Kompozycję dopełniają pozostawione płaszczyzny naturalnego, beżowego tła kartonu.
sygn. oł.l.d.: FRerutkiewicz
Widok Domu Mansjonarskiego w Lublinie w ujęciu od północno zachodniego narożnika z małą, nieistniejąca obecnie przybudówką od północy. Zachodnia, dłuższa elewacja z dwoma rzędami prostokątnych okien. Przed domem, na pierwszym planie fragment placu i pozostałości po wyburzeniu fary św. Michała.
Krzyż żelazny kowalskiej roboty, stanowiący zwieńczenie drewnianego krzyża przydrożnego. Ramiona i trzon wykonane z podwójnych prętów, zakończone elementami dekoracyjnymi o kształcie listka koniczyny.
Chata nad rzeką. Na pierwszym planie drewniana chata z dwuspadowym dachem, małym oknem,  otoczona ogrodzeniem z długich żerdzi. Obok dwie wysokie sosny, jedna z nich uschnięta. W tle rzeka (Wilia) z odnogą nieopodal chaty. Na rzece, przy zakolu dwie czerwone łódki. Za rzeką zielone zarośla. Nad brzegiem samotne drzewo.
Fotografia czarno-biała przedstawia trzy kobiety na tle drzewa. W rękach trzymają narzędzia, m.in kosę i grabie.
nieznany
Afisz kinowy w dwóch częściach: górna z napisami Kino
AV. W ziarnistej obwódce orzeł jagielloński, nieco odmienny od wyobrażeń na monetach poprzednich Jagiellonów. W otoku napis:
+ ALEXAND[ER : DE] I : G' : REX

RV. W ziarnistej obwódce korona o rysunku odmiennym od korony poprzednich Jagiellonów z zaznaczoną dolną linia obręczy. Napis dookolny:
+ MONETA : REGIS : [P]O[LON]IE
Ubytki na obrzeżu.
Fundusze Europejskie - Logotyp
Rzeczpospolita Polska - Logotyp
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Logotyp
Unia Europejska - Logotyp