Wyszukiwarka

Wyświetl:

Kino „Rialto” (Lublin; ul. Jezuicka) (nakład), Afisz kinowy `Będzie lepiej`

/
Wysokość: 95 cm, Szerokość: 63 cm





ML/H/397
Muzeum Narodowe w Lublinie, oddział – Muzeum Historii Miasta Lublina (Brama Krakowska), Pl. Łokietka 3, Lublin

Nota popularyzatorska

W międzywojennym repertuarze polskich kin nieodmiennie popularnością cieszyły się rodzime komedie. W 1936 roku na ekrany wszedł film Będzie lepiej z udziałem lwowskich komików – spikera radiowego Kazimierza Wajdy oraz wykształconego w zawodzie adwokata Henryka Vogelfangera. Wykreowali oni niezapomniany duet przemądrzałego Szczepcia i naiwnego Tońka, prowadzących dowcipne dialogi w charakterystycznej dla przedmieść Lwowa gwarze. Popularność przyniosła im cykliczna audycja rozrywkowa Wesoła lwowska fala emitowana na antenie Polskiego Radia. Na srebrnym ekranie debiutowali dzięki reżyserowi Michałowi Waszyńskiemu, który obsadził ich w rolach głównych komedii o optymistycznym tytule Będzie lepiej. Dialogi do filmu napisał lwowianin i autor wielu piosenek Emanuel Schlechter. W produkcji wzięli udział popularni aktorzy – piękna Loda Niemirzanka, amant polskiego kina Aleksander Żabczyński oraz słynący z ról komediowych Antoni Fertner i Stanisław Sielański.

Akcję filmu osadzono we Lwowie i w Warszawie. Perypetie dwóch sympatycznych lwowskich muzykantów, którzy zaopiekowali się porzuconym w parku niemowlęciem, połączono z sercowymi przeżyciami majętnej warszawianki oraz właściciela fabryki zabawek we Lwowie. Seria zabawnych nieporozumień doprowadziła do szczęśliwego finału, zapowiadanego już w tytule.

Kiedy wiosną 1939 roku na ekrany wszedł kolejny film ze Szczepciem i Tońciem, zatytułowany Włóczęgi, przypomniano również pierwszą komedię z ich udziałem. W lubelskim kinie „Rialto” przez dwa dni wyświetlano, jak głosił afisz, „najweselszą komedię produkcji polskiej” z udziałem dwóch „przemiłych batiarów”.

Fundusze Europejskie - Logotyp
Rzeczpospolita Polska - Logotyp
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Logotyp
Unia Europejska - Logotyp