Wyszukiwarka

Wyświetl:

Królewska Manufaktura Porcelany w Miśni (Miśnia, 1710- ) (wytwórnia), Półmisek

/
Wysokość: 34 cm, Szerokość: 44 cm







S/CS/1377/ML
Muzeum Narodowe w Lublinie (Zamek Lubelski), ul. Zamkowa 9, Lublin

Nota popularyzatorska

Wzór zwany cebulowym to fenomen w dziejach porcelany europejskiej, ponieważ jest stosowany – z różnymi modyfikacjami – już blisko trzysta lat. Został wprowadzony w Miśni około roku 1730. Jego twórca – Johann David Kretzschmar – czerpał inspiracje z porcelany dalekowschodniej – zwłaszcza chińskiej z okresu dynastii Ming – która była zdobiona błękitną dekoracją malowaną na białym tle. W centrum kompozycji wyrasta z ziemi pęd bambusa opleciony gałązką japońskiego kwiatu ominaeshi, obok kwiat chryzantemy, a pośrodku kwitnąca peonia o ząbkowanych liściach. W kulturach azjatyckich bambus to symbol wytrzymałości, długowieczności i siły. Gruba gałąź bambusa wraz z obrastającą ją rośliną reprezentuje spójność. Ominaeshi to roślina w rzeczywistości niepozorna, jednak japońscy poeci zachwycali się jej pięknem, łącząc ją z symboliką kobiecości. Chryzantema symbolizuje szczęście i długie życie, a jako obraz słońca – ze względu na promieniste uporządkowanie płatków – przynosi radość i pogodę ducha. Peonie były uznawane za symbol bogactwa i honoru, uważano je za kwiat cesarski, a za czasów dynastii Quing zostały uznane za kwiat narodowy Chin. Na kołnierzu półmiska widzimy motyw cebulek, które stały się źródłem nazwy wzoru. Jest to efekt pomyłki w odczytaniu treści wschodniego pierwowzoru. Tam malowano granaty i brzoskwinie – symbole płodności i długowieczności – które w Miśni przybrały formę podobną do swojskiej cebuli.

Barbara Czajkowska

Fundusze Europejskie - Logotyp
Rzeczpospolita Polska - Logotyp
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Logotyp
Unia Europejska - Logotyp