Audiodeskrypcja wystawy „Tamara Łempicka – ponad granicami”.
Wystawa „Tamara Łempicka. Ponad Granicami”. Wystawa znajduje się na pierwszym piętrze Muzeum Narodowego w Lublinie. Zajmuje korytarz i dwie połączone ze sobą sale wystawowe. Barwy przewodnie ekspozycji to fiolet oraz szarość. Artystka uważała, że jej prace najlepiej prezentują się na szarym tle, zaś fiolet był jednym z jej ulubionych kolorów. Barwy użyte w galerii zostały zaczerpnięte z obrazu “Pracownia na poddaszu” Łempickiej.
Wystrój galerii nawiązuje do apartamentu artystki, mieszczącego się w nowoczesnym, modernistycznym budynku w Nowym Jorku. Na galerii zostały użyte szare sztukaterie, czyli elementy ozdobne ścian lub sklepień wykonane w gipsie bądź stiuku. Sztukaterie tworzą obramowane przestrzenie, wewnątrz których prezentowane są prace malarki.
Stojąc od wejścia: na wprost ciągnie się długi, prosty korytarz. Zaraz na lewo wejście do połączonych ze sobą, dwóch prostokątnych sal.
Ekspozycja rozpoczyna się od kalendarium związanego z życiem Tamary Łempickiej rozmieszczonym w korytarzu. Zwiedzanie rozpoczyna się po prawej stronie korytarza. Powrót wzdłuż przeciwległej ściany. W dalszej kolejności należy wejść do sal, w których prezentowane są obrazy.
Korytarz pomalowany jest w pionowe pasy. Naprzemiennie: białe, jasnoszare i ciemnoszare. Na ścianach znajdują się cytaty z wypowiedzi Łempickiej, daty z jej życia, informacje oraz reprodukcje zdjęć i obrazów. Gdzieniegdzie znajdują się nisze, w których umieszczone są obiekty związane z jej życiem lub twórczością. Na końcu kalendarium, tuż przed wejściem do sal, znajduje się tekst wprowadzający do wystawy.
Po lewej stronie od wejścia do pierwszej sali znajduje się jej krótsza ściana, po prawej otwarte przejście do drugiej sali. Ściany galerii, w których prezentowane są obrazy, pomalowane zostały na kilka odcieni szarości. Sufit fioletowy. Na ścianach dzieła Łempickiej. W pomieszczeniach panuje półmrok. Pod sufitem drobne lampy na metalowych szynach. Ich wąskie strumienie światła skierowane są jedynie na dzieła sztuki i podpisy pod nimi. Na wprost wejścia do pierwszej sali grafika z jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzieł Tamary Łempickiej – Autoportret w zielonym Bugatti. Pod obrazem świecący na fioletowo neonowy napis „Tamara de Lempicka” powstały na podstawie podpisu artystki. Na lewo od obrazu, w rogu sali, zawieszony ekran. Na nim wyświetlany jest archiwalny film nakręcony w pracowni Łempickiej w Paryżu przy Rue Mechain 7.
Pośrodku każdej sali stoi fioletowa, okrągła, welurowa kanapa z czterema miejscami do odpoczynku. Przejście do drugiej sali półkoliste. Tuż za przejściem, na ścianie po lewej drugi ekran, na którym odtwarzany jest film z procesu pozyskiwania prac Tamary Łempickiej, nakręcony w willi Tres Bambus w Cuernavace (w Meksyku), połączony z materiałami archiwalnymi. Audiodeskrypcja filmu dostępna jest po zeskanowaniu kodu QR.
Do wybranych prac stworzone zostały audiodeskrypcje i tyflografiki. Audiodeskrypcje można odsłuchać w aplikacji na telefon komórkowy lub na urządzeniu dostępnym do wypożyczenia w kasie muzealnej. Na wystawie dostępne są także kody QR do poszczególnych audiodeskrypcji.