Kompozycja stworzona przez Wolskiego z terakotowych krzyży nawiązuje do krzyży układanych z kwiatów w okresie stanu wojennego. Była to jedna z najbardziej symbolicznych form masowego protestu społecznego wobec wprowadzenia stanu wojennego w Polsce oraz upamiętnienia ofiar reżimu komunistycznego. Układane na placach i ulicach miast kilkumetrowe krzyże z kwiatów, jedliny i zniczy niosły ze sobą wielowątkowy przekaz religijny, polityczny i artystyczny. W trakcie pokojowych demonstracji ludzie gromadzili się wokół nich, by wspólnie modlić się oraz śpiewać pieśni religijne i patriotyczne. Krzyż z kwiatów w swojej kruchości formy i materiału był zaprzeczeniem klasycznej idei pomnika wykonanego z solidnych i trwałych surowców, ale jednocześnie spełniał funkcje upamiętniające wydarzenia i osoby.
Pracę Via crucis możemy odczytywać również jako drogę życia Xawerego Wolskiego. W 1980 roku rozpoczął on studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a następnie w Warszawie, gdzie aktywnie włączył się nie tylko w działalność artystyczną, ale również w działania o charakterze społeczno-politycznym, wstępując do Niezależnego Związku Studentów. W 1985 roku brał czynny udział w strajku głodowym w Podkowie Leśnej organizowanym przez ruch Wolność i Pokój, a w jego warszawskiej pracowni działała nielegalna drukarnia. Zaangażowanie polityczne i arystokratyczne korzenie rodzinne nie ułatwiały artyście funkcjonowania w Polsce Ludowej. Dlatego też w 1983 roku Wolski podjął decyzję o wyjeździe z kraju i rozpoczął studia w Paryżu. Dalsze koleje losu poprowadziły go przez Francję, Włochy, Amerykę Północną, Azję Południową, aż do Ameryki Południowej. Artysta zamieszkał na stałe w Meksyku, skąd dopiero po ponad 20 latach powrócił do Polski i osiadł w rodzinnym majątku w Dańkowie. Cały kompleks, na który składają się dwór, zabudowania gospodarcze, magazyny oraz rozległy park ze stawem artysta przekształcił w dzieło totalne, wplatając w przestrzeń budynków i parku swoje rzeźby. To symboliczny powrót artysty do korzeni, do gniazda, z którego się wywodził, a także hołd dla przodków, którzy stworzyli to miejsce.
Praca Via crucis symbolicznie dzieli ekspozycję na dwie części. Jest osią, która oddziela ducha, czyli prace delikatne, efemeryczne, stworzone przez Wolskiego m.in. na papierze, oraz materię, którą reprezentują ciężkie terakotowe rzeźby.