Złoty polski. Wydarzenia towarzyszące wystawie
Oprowadzania kuratorskie
18.02 (niedziela), godz. 12.00 – dr Tomasz Markiewicz
10.03 (niedziela), godz. 12.00 – dr Leszek Poniewozik
7.04 (niedziela), godz. 12.00 – dr Tomasz Markiewicz
Oprowadzania dla seniorów: 21.02 (środa), 20.03 (środa), 24.04 (środa), godz. 12.00.
WYKŁADY
24.02 (sobota), godz. 11.00 – „Skarby monet”, dr Tomasz Markiewicz
16.03 (sobota), godz. 11.00 – „Grabski i jego reforma – 1924”, dr Leszek Poniewozik
Audioprzewodnik po wystawie
Bezpłatny audioprzewodnik po wystawie (w polskiej wersji językowej) do pobrania w formie aplikacji na telefony komórkowe z systemem Android oraz iOS.
Aplikacja na telefony z systemem Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.audiotour.zamek_lubelski&hl=pl&gl=us.
Aplikacja na telefony z systemem iOS:
https://apps.apple.com/in/app/muzeum-narodowe-w-lublinie/id1597923330.
DLA SZKÓŁ:
Oprowadzania po wystawie: od wtorku do piątku w godz. 9.00–15.00
WARSZTATY
Jak stworzyć monetę, czyli sztuka tworzenia monet
Po przyjrzeniu się monetom znajdującym się na wystawie wspólnie wybijemy własne monety z metalowych krążków.
Mamo, tato, zróbmy pieniądze
Po wizycie na wystawie stworzymy własne banknoty w technice kolażu.
Wartościowe i kolorowe – malujemy banknoty
Z wykorzystaniem zaprezentowanych na wystawie eksponatów wspólnie stworzymy na pleksi kolorowe banknoty. Pomogą nam w tym szablon (np. 100 zł z dębem) z kawałkiem plastikowej szybki oraz farby, które nadadzą mu kolor.
Majątek ukryty w ziemi, czyli ile były warte zakopane monety?
Poszukamy ukrytego skarbu, określimy jego skład, chronologię oraz siłę nabywczą w czasie zdeponowania. Sporządzimy katalog monet, by uczestnicy mogli je zidentyfikować.
Wszystkie warsztaty rozpoczynają się od wprowadzenia w tematykę wystawy, następnie odbywa się część praktyczna w sali edukacyjnej lub kinowej.
LEKCJE MUZEALNE
Czy złoty zawsze był złoty? (dla SP, klasy I–III)
Złoty towarzyszy nam jako pieniądz od bardzo dawna. Czy jednak zawsze wyglądał tak samo? Na to pytanie odpowiemy, zwiedzając ekspozycję z edukatorem, a następnie wypełniając przygotowaną kartę pracy lub układając puzzle z wizerunkiem monet i banknotów.
Miedź, srebro, złoto – różne odcienie złotego (dla SP, klasy IV–VIII, oraz szkół ponadpodstawowych)
Czy wiesz, że złoty nie od zawsze składał się ze 100 groszy? Czy słyszałeś, że najczęściej złoty nie był ze złota? Dowiesz się o tym, wypełniając kartę pracy lub układając tematyczne puzzle na podstawie historii opowiedzianej na ekspozycji przez edukatora.
Od marki polskiej do złotego. O reformie Grabskiego (dla szkół ponadpodstawowych)
Czy słyszałeś, że marka polska nie zawsze była polska? Czy wiesz, że złoty mógł nazywać się inaczej? O Grabskim i jego reformie dowiemy się podczas oprowadzania po ekspozycji, a następnie wypełnimy karty lub ułożymy puzzle związane z wystawą.
Oprowadzania z tłumaczeniem na PJM
Oprowadzania z tłumaczeniem na PJM jest możliwe po uprzednim ustaleniu terminu z Działem Edukacji (z tygodniowym wyprzedzeniem).