Żertwa. Monodram w wykonaniu Mateusza Nowaka 11.10.2018
Muzeum Martyrologii “Pod Zegarem”,
11.10.2018 r., godz. 12.00, 26.10.2018 r., godz. 14.30.
Monodram „Żertwa” na podstawie wspomnień Piotra Woźniaka „Zapluty karzeł reakcji” z wykorzystaniem fragmentów „Pana Tadeusza” oraz wiersza „Śniła się zima” Adama Mickiewicza w Muzeum Martyrologii “Pod Zegarem”.
Przedstawienie przywołuje czas stalinowskich więzień w Polsce. Bohater opowieści wprowadza dzisiejszych odbiorców historii w świat, do którego dostęp jest utrudniony. Świat ten znalazł się już w przestrzeni narodowego mitu.
Jak mówić o tamtych czasach? O ludziach?
Wykonanie – Mateusz Nowak
Mateusz Nowak (ur. 1986) – polonista i logopeda, monodramista, recytator, instruktor żywego słowa. Swoje monodramy: “teatralność”, “Od przodu i od tyłu” i “Żertwa” (reż. Stanisław Miedziewski) prezentował ponad sto pięćdziesiąt razy w Polsce i zagranicą: Albania, Armenia, Austria, Białoruś (Miński, Mohylew), Cypr, Kosowo, Kuwejt, Litwa, Macedonia, Mongolia, Niemcy, Słowacja (Koszyce, Preszow, Spiska Nowa Wieś, Trenczyn), Stany Zjednoczone (Filadelfia, Nowy Jork), Turcja, Ukraina (Charków, Iwano-Frankiwsk, Kijów, Kołomyja, Lwów, Łuck). Na stałe związany z Dzielnicowym Domem Kultury „Węglin” w Lublinie. Odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta RP. Mieszka w Lublinie, Polska
Scenariusz: Stanisław Miedziewski i Mateusz Nowak
Reżyseria – Stanisław Miedziewski
Charakteryzacja – Agnieszka Adamczewska
Nagranie audio – Konrad Biel
Kostium – Magdalena Franczak
Światło – Marcin ‚Kabat’ Kowalczuk
Dźwięk – Łukasz Szulc
Wprowadzenie do spektaklu – dr Jarosław Cymerman
Wstęp wolny. Obowiązują wcześniejsze rezerwacje miejsc. Kontakt:
Projekt „T1A: HISTORIA” to cykl prezentacji spektakli w poetyce teatru jednego aktora/aktorki, których treścią jest historia XX wieku. Józef Stalin i stalinowskie represje, Margaret Thatcher, Holocaust, Maria Curie-Skłodowska to postaci i tematy, które chcemy przybliżyć lubelskim widzom poprzez sztukę monodramu – pełnoprawnej formy teatralnej, jednak najbardziej intymnej i skłaniającej do silniejszego niż zwykle przeżycia treści i historii.
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura – Interwencje 2018”