30-01-2016 - 28-02-2016
Archiwum wystaw

MATEJKO, CHEŁMOŃSKI, PANKIEWICZ I INNI Akwarele, pastele, rysunki i grafiki ze zbiorów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II 30.01-28.02.2016

Zapraszamy na wystawę!

 

Plakat wystawy Matejko, Chełmoński, Pankiewicz i inni 30.01-28.02.2016

 

Wystawa prezentuje prace znakomitych polskich malarzy i rysowników oraz wybitnych grafików europejskich. W Lublinie pokazane są po raz pierwszy. Jest to wydarzenie szczególnie ważne w przededniu wielkich obchodów rocznicy 700-lecia Lublina (2017 rok) i 100-lecia KUL (2018 rok) oraz przypadającej w bieżącym roku 110. rocznicy powstania Muzeum Lubelskiego. Wystawa wpisuje się zatem w ważny czas rocznicowy i jest przypomnieniem wkładu najstarszej wyższej uczelni Lublina w rozwój kulturowy i intelektualny miasta oraz Polski.

 

Obraz przedstawiający młodą kobietę siedzącą na wysokim stołku. Kobieta jest w japońskim stroju w kolorze niebieskim i trzyma parasol.

 

Zaprezentowano fragment jednych z cenniejszych w Lublinie zbiorów graficznych. Dzięki hojnej darowiźnie ks. kanonika Jana Władzińskiego, zasłużonego społecznika, prekursora idei ratowania zabytków i kolekcjonera, w 1932 roku uczelnia weszła w posiadanie pokaźnej kolekcji dzieł sztuki i pamiątek historycznych. Decyzją władz uczelni niezwłocznie powołano Muzeum Uniwersyteckie, któremu nadano imię donatora. W następnych latach zbiory muzealne systematycznie powiększały się o kolejne dary. Do najważniejszych zaliczany jest przekaz prof. Kazimierza Michałowskiego (z 1938 roku), na który złożyły się zabytki starożytne z prowadzonych przezeń wykopalisk w egipskim Edfu (głównie figurki i przedmioty codziennego użytku). Znaczną część przedwojennych zbiorów stanowiły prace wykonane na papierze – łącznie kilkaset rysunków, sztychów, map, ilustracji i „świętych obrazków”. Obiekty te, podobnie jak pozostałe muzealia uniwersyteckie, już w pierwszych miesiącach wojny padły łupem okupanta i do dziś uznawane są za zaginione.

W odradzającym się po wojnie uniwersytecie nie zapomniano o przedwojennych tradycjach muzealnych. Na powrót zaczęto gromadzić dzieła sztuki (nierzadko drogą zakupów), które powierzono opiece reaktywowanego w 1958 roku Muzeum Uniwersyteckiego. Dziś zbiór liczy przeszło 1700 przedmiotów, z których aż 222 obiekty wykonane zostały na podłożu papierowym. Na wystawie prezentujemy ponad połowę z nich.

Zbiory graficzne pochodzą z kilku kolekcji ofiarowanych uczelni w latach 80. i 90. minionego stulecia. Najliczniejszą i równocześnie najważniejszą część zbioru stanowią prace podarowane w 1986 roku przez Olgę i Tadeusza Litawińskich. Są to m.in. szkice głów koni oraz studium jeźdźca i koni Piotra Michałowskiego, szkice głów – starca i młodzieńca Stanisława Chlebowskiego, znakomity artystycznie pastelowy Portret kobiety w stroju japońskim Cécile Chalus, akwarela Dama Marii Eliasz-Radzikowskiej.

Równie cenne są prace z kolekcji Stanisławy i Tadeusza Witkowskich ofiarowane uczelni w 1991 roku. Na wystawie prezentujemy rysunki ołówkiem Jana Matejki – Studium woja, wykonane na podstawie przedstawienia z kwatery Pojmanie Chrystusa z Ołtarza Wita Stwosza w kościele Mariackim w Krakowie oraz Józefa Chełmońskiego – Głowa wiejskiej dziewczyny, znakomite impresje Leona Wyczółkowskiego z architekturą sakralną Krakowa i Lublina oraz wyróżniające się, akademickie, wpisane w klimat rodzimej sztuki kościelnej Studium głów apostołów Michała Borucińskiego, będące szkicem do obrazu Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny z ołtarza głównego w kościele parafialnym w Kocku. Wartość tej kolekcji podnosi także pochodzący z lat 1913–1926 zespół 17 wykonanych tuszem i sepią fantazji architektonicznych Stanisława Noakowskiego, a także powstałe niewątpliwie pod wpływem tegoż artysty widoki narysowane przez samego darczyńcę – Tadeusza Witkowskiego, z wykształcenia także architekta – będące ilustracją odbytych wędrówek po Lublinie, Włoszech i Austrii.

Z legatu Joanny Gliwy (1994 rok) pochodzi m.in. akwarela Józefa Pankiewicza Kwiaty w wazonie, natomiast z daru Krystyny Hartleb 20 cennych obiektów grafiki europejskiej, w tym miedzioryty takich mistrzów, jak Willem Jacobsz Delff czy Dominicus Kustos.

Odrębną, ale niezmiernie interesującą grupę prac stanowi zespół 15 akwarel Nikifora Krynickiego z 1954 roku, pochodzących ze spuścizny po ks. prof. Władysławie Smoleniu, wieloletnim opiekunie zbiorów muzealnych KUL.

Kuratorzy wystawy:
Renata Bartnik, Muzeum Lubelskie
dr Krzysztof Przylicki, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

 

Czas trwania wystawy: 30 stycznia – 28 lutego 2016 roku

 

Obejrzyj wernisaż wystawy

 

 

Fundusze Europejskie - Logotyp
Rzeczpospolita Polska - Logotyp
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Logotyp
Unia Europejska - Logotyp