Debata młodzieżowa na temat dziedzictwa kulturowego
Materiały dodatkowe do samodzielnej eksploracji przygotowane przez Muzeum Narodowe w Lublinie i uzupełnione przez Radosława Czekana
Resources to independent exploration prepared by the National Museum in Lublin supplemented by Radosław Czekan
Teza: Warto inwestować w lokalne stanowiska archeologiczne
Motion: It is worth investing in local archaeological sites
A) Wioska Gotów w Masłomęczu, dostęp: http://www.wioska-gotow.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=116&Itemid=98&lang=pl
B) Stasiak-Cyran Marta, Stan badań archeologicznych wzgórza zamkowego w Lublinie. Lata 1954–2010. Projekt 2019–2020, w: Relikty średniowiecznej drewnianej zabudowy wzgórza zamkowego w Lublinie – badania interdyscyplinarne i konserwacja, (red. Marta Stasiak-Cyran), Lublin 2020, s. 11-28
C) Kowalczyk Małgorzata, Stasiak-Cyran Marta, Prace konserwatorskie i roboty budowlane na wzgórzu zamkowym w Lublinie, w: „Renowacje i zabytki” nr 3 (2022), s. 66-73.
D) Oniszczuk Agnieszka, Archeologia – trudny temat. Dziedzictwo archeologiczne i jego potencjał ekonomiczno-społeczny w badaniach opinii, w: Dziedzictwo kulturowe w badaniach, tom 2 (red. Piotr Nowak, Adam Dąbrowski), Warszawa 2021, s. 91.
E) Misiuk Z., Wrzosek J., Oniszczuk A., Sekuła M., Sabaciński M., Czajkowski K. (oprac.), Wytyczne do prowadzenia badań archeologicznych, Cz. 2 Badania inwazyjne, Warszawa 2019, s. 2, dostęp: https://www.wuoz-lodz.pl/files/docs/standardy_prowadzenia_bad.pdf
F) Krzemińska Agnieszka, Grody, garnki i uczeni. O archeologicznych tajemnicach ziem polskich, Kraków 2022, s. 110-112, 335-336.
G) Badanie wiedzy i świadomości Polaków dotyczących dziedzictwa archeologicznego – raport z badania, Narodowym Instytut Dziedzictwa, Sopot 2020, s. 27, dostęp: https://samorzad.nid.pl/publikacje/badanie-wiedzy-i-swiadomosci-polakow-dotyczacych-dziedzictwa-archeologicznego/
H) Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. 2003 nr 162 poz. 1568), art. 32.
I) Ślady historii – badania archeologiczne na budowie S19, dostęp: https://www.gov.pl/web/gddkia/slady-historii—badania-archeologiczne-na-budowie-s19
J) Hrychała Anna, Opracowanie tezy: Istnienie stanowiska archeologicznego w pobliskim sąsiedztwie daje wyłącznie korzyści lokalnej społeczności (np. ekonomiczne, naukowe, społeczne, turystyczne, edukacyjne) – wybrane przykłady
Teza: Archeologia powinna być nieodłącznym elementem każdej lekcji historii
Motion: Archaeology should be an integral part of all history classes
A) Inscenizacja Bitwy nad Bugiem – reportaż , dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=QiN1dMcjjrU
B) Zapowiedź prasowa Weekendu z Archeologią w Lublinie, dostęp: https://lublin.wyborcza.pl/lublin/7,48724,30126917,zamek-lubelski-wraca-do-sredniowiecza-ludzi-fascynuje-dotykanie.html
C) Krzemińska Agnieszka, Grody, garnki i uczeni. O archeologicznych tajemnicach ziem polskich, Kraków 2022, s. 7-9, 73-74, 89-90, 96-97.
D) Próchniak Magda, Badania nad osadą w Biskupinie – sprawa narodowa?, dostęp: https://histmag.org/Badania-nad-osada-w-Biskupinie-sprawa-narodowa-8359
E) Żmudziński Mateusz, Archeologia w dobie nacjonalizmów i totalitaryzmów europejskich, w: „Pamięć i Sprawiedliwość” nr 2 (2022), s. 221-239.
F) Sabaciński Marcin, Podrabiane zabytki archeologiczne. Fałszywe dzieła sztuki w roli prawdziwych znalezisk, w : „Cenne, bezcenne, utracone” nr 4 (2010), s. 34-39, dostęp: http://cennebezcenne.pl/wp-content/uploads/2017/11/CBU_2010_4-s-34-39_SABACINSKIlight.pdf</
Teza: Digitalizacja zabytków powoduje więcej dobrego niż złego
Motion: Digitization of exhibits causes more good than bad
A) Różnorodne projekty i wystawy online:
- www.wmuzeach.pl
- https://zabytek.pl
- https://muzea.malopolska.pl/
- https://polona.pl/
- https://www.europeana.eu/pl
- https://cyfrowe.mnw.art.pl/pl/strona-glowna
B) Wirtualne Muzeum Chodlika. Spacer przez archeologię, dostęp:
C) Oniszczuk Agnieszka, Archeologia – trudny temat. Dziedzictwo archeologiczne i jego potencja ekonomiczno-społeczny w badaniach opinii, w: Dziedzictwo kulturowe w badaniach, tom 2 (red. Piotr Nowak, Adam Dąbrowski), Warszawa 2021, s. 97, dostęp: https://nid.pl/wp-content/uploads/2021/12/Dziedzictwo-kulturowe-w-badaniach.pdf
D) Osiadacz Mateusz, Wybrane techniki dokumentacji, rekonstrukcji i wizualizacji 3D na przykładzie zbioru neolitycznych zabytków z terenu Małopolski, w: „Raport” nr 12 (2017), s. 239-250.
E) Zapłata Rafał (red.), Digitalizacja dziedzictwa archeologicznego – wybrane zagadnienia, Lublin 2011, s. 10, dostęp: https://www.academia.edu/38561813/Digitalizacja_dziedzictwa_archeologicznego_Wybrane_zagadnienia
F) Manista Gabriela, Goście muzeum on-line – analiza publiczności wystaw wirtualnych w Polsce, w: „Muzealnictwo” nr 63 (2022), s. 202-209, dostęp: https://muzealnictworocznik.com/api/files/view/1979026.pdf
G) Kowalska Anna, Kowalski Krzysztof, Problemy digitalizacji archeologicznych zbiorów muzealnych – casus zbiorów archeologicznych Muzeum Narodowego w Szczecinie, w: “Muzealnictwo” nr 52 (2011), s. 85-93.
Teza: Obiekty dziedzictwa kulturowego powinny być prezentowane tam skąd pochodzą
Motion: Cultural heritage objects should be displayed where they come from
A) Artykuł Radia Lublin o skarbie z Czermna, dostęp: https://radio.lublin.pl/2022/04/skarb-z-czermna-wrocil-do-tomaszowa-wystawa-w-muzeum-regionalnym/
B) Strona internetowa Grodów Czerwieńskich (w tym informacje o przeprowadzonych badaniach), dostęp: https://grodyczerwienskie.pl/
C) Artykuł prasowy o międzypaństwowych żądaniach zwrotu eksponatów, dostęp: https://www.goniec.net/2023/08/28/chinskie-media-panstwowe-wzywaja-british-museum-do-zwrotu-zagrabionych-dziel-sztuki/
D) Wystawa “Magia Starożytnego Egiptu” w Muzeum Narodowym w Lublinie
E) Relacja Kuriera Wileńskiego o przewiezieniu tymczasowym obrazu Jana Matejki z Lublina do Wilna, dostęp: https://kurierwilenski.lt/2019/07/25/ostatnia-podroz-unii-lubelskiej-przystanek-wilno/