Wystawa malarstwa europejskiego jest świadectwem kontaktów społeczności Lublina z czołowymi ośrodkami sztuki w Europie.
Piłat umywający ręce, wybitne dzieło klasy światowej Hendricka ter Brugghena, to centralny punkt ekspozycji.
Ekspozycja malarstwa europejskiego obejmuje ponad 30 obrazów holenderskich, flamandzkich, włoskich, niemieckich i francuskich powstałych w XVII i XVIII wieku, reprezentujących sztukę baroku. Chlubą wystawy jest Piłat umywający ręce Hendricka ter Brugghena, wybitnego malarza holenderskiego z początku XVII wieku. Obok niego można oglądać dzieło kolejnego znakomitego carravagionisty, Koncert Gerrita van Honthorsta.
Popularne w XVII-wiecznej Holandii martwe natury sąsiadują z obrazami animalistycznymi, jak Walka psów z lisami Abrahama Hondiusa czy Ptactwo domowe warsztatu Melchiora Hondecoetera. Pośród Włochów na uwagę zasługuje Pejzaż przed burzą z kręgu Salvatora Rosy. Bogactwem szczegółów i mistrzostwem warsztatowym urzeka Pejzaż górski austriackiego malarza Johanna Christiana Brandta, a interesującym przykładem barokowego malarstwa portretowego jest Portret nieznanego malarza znakomitego Jana Kupetzky’ego.
Wystawa malarstwa, tworząc pewną całość kulturową, jest wzbogacona o dzieła sztuki zdobniczej.
Prezentowana równolegle ekspozycja sztuki zdobniczej zawiera obiekty rzemiosła polskiego i europejskiego, powstałe od XVI do XX wieku. Wśród mebli na szczególną uwagę zasługują holenderskie: kredens, szafa sieniowa i skrzynia z XVII wieku, oraz dwie wspaniałe szafy gdańskie: barokowa i druga, o cechach rokoka. Eksponaty mniejszego formatu są prezentowane tematycznie w zabytkowych serwantkach i kredensach.
Szczególnie bogata i cenna jest kolekcja dawnej porcelany z czołowych wytwórni europejskich (Miśnia, Wiedeń, Berlin) i polskich (Korzec, Baranówka), a w niej m.in. talerz ze słynnego serwisu łabędziego. Obok porcelany są pokazane równie interesujące majoliki nieborowskie, fajanse holenderskie, niemieckie i śląskie, a także bardzo rzadko spotykane kamionki z Lubartowa czy ceramika z Tomaszowa Lubelskiego.
W grupie wyrobów metalowych wyróżniają się srebra powstałe w lubelskich warsztatach w 1. połowie XIX wieku. Są to głównie naczynia stołowe, świeczniki z warsztatów Karola Rotkiela, Józefa Suchockiego, Jana Gałeckiego, Stefana Paszkowskiego i Izaaka Szterna oraz kilka cennych zegarów kaflowych – wśród nich znakomite dzieło wileńskiego zegarmistrza Jakuba Gierke z 1646 roku.
W 2018 roku kolekcja sztuki zdobniczej wzbogaciła się o dar Iwony i Ireneusza Hofmanów – 12 francuskich zegarów kominkowych o wysokich walorach artystycznych. Na szczególną uwagę zasługuje eksponowany XVIII-wieczny zegar w typie Boulle’a, dekorowany okładziną z szylkretu i mosiądzu.