11 maja 2024

Wirtualna wystawa „Magia ornamentów. Wirtualne skarby archeologii”

Wirtualna wystawa „Magia ornamentów. Wirtualne skarby archeologii” przygotowana przez polsko-norweski zespół to prezentacja najciekawszych zabytków archeologicznych ze zbiorów Muzeum Narodowego w Lublinie i innych muzeów regionu lubelskiego oraz Muzeum Historii Kultury w Oslo.

Archeolodzy i specjaliści zajmujący się digitalizacją 3D przygotowali wielowątkową opowieść o zabytkach, którą ilustrują trójwymiarowe wizerunki różnorodnych zabytków jak np. biżuteria, broń, a także przedmioty codziennego użytku, czy te związane z duchowością. Zabytki z Polski i z Norwegii porównywane są na różnych płaszczyznach, zarówno archeologicznej jak i technologicznej. Istnieje wiele zaskakujących historycznych podobieństw między naszymi krajami, a im dłużej pracowaliśmy nad wystawą, tym więcej ich odkrywaliśmy. Cechą łączącą jednak, która wydała nam się najbardziej wyrazista, jest bogaty ornament, który dzięki technologii 3D jest wyjątkowo dobrze widoczny. Wśród zeskanowanych zabytków znajdują się: inkrustowany miecz z czasów rzymskich, fibula w kształcie kaczki, czy paciorek w formie leżącego lwa. Zabytki te stanowią świadectwo miejsc i czasów, tworzenia się i przesuwania granic politycznych, przeobrażeń kulturowych i rozprzestrzeniania się i wymiany idei na bliższych i dalszych terenach. Będąca częścią wystawy oś czasu pozwala lepiej zrozumieć proces ewolucji kultury oraz bogactwo znaczeń, które skrywa zbiór prezentowanych zabytków.
Wystawa wykorzystując efekty skanowania trójwymiarowego, cyfrowe rekonstrukcje, czy animacje pokazuje, jak trójwymiarowa dokumentacja pomaga ochronić dziedzictwo archeologiczne i jak jest ważnym we współczesnej archeologii narzędziem – ogniwem w łańcuchu działań dokumentacyjnych, badawczych, rekonstrukcyjnych i popularyzacyjnych.

 

Kuratorzy: Ingvild Solberg Andreassen, Marta Cyran, Maciej Drewniak, George Alexis Pantos, Espen Uleberg, Aleksandra Sztal
Koordynacja: Aleksandra Sztal

Teksty: Ingvild Solberg Andreassen, Bartłomiej Bartecki, Marta Cyran, Maciej Drewniak, Marek Florek, Leszek Gardeła, Andrzej Kokowski, Piotr Kotowicz, Teresa Mazurek, Łukasz Miechowicz, Barbara Niezabitowska-Wiśniewska, George Alexis Pantos , Aleksandra Sztal

Fotografie: Bartłomiej Bartecki, Kirsten Jensen Helgeland, Ellen C. Holte, Anna Hyrchała, Piotr Maciuk, Łukasz Miechowicz, Maciej Niećko, George Alexis Pantos, Emilia Kaczanowska, Aleksandra Sztal, Mårten Teigen

Skanowanie 3D: Bjarte Aarseth, Letizia Bonelli , Justin Kimball, Steinar Kristensen, George Alexis Pantos, Hallvard Indgjerd, Magne Samdal, Aleksandra Sztal

Tłumaczenia: Konrad Szulga

Produkcja: Bevel Studio

Projekt i realizacja strony: Beata Budnicka

Zabytki wykorzystane do stworzenia wystawy pochodzą ze zbiorów Muzeum Narodowego w Lublinie oraz Muzeum Historii Kultury w Oslo lub zostały użyczone przez następujące instytucje: Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Instytut Archeologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Muzeum im. Janusza Petera w Tomaszowie Lubelskim, Muzeum im. ks. Stanisława Staszica w Hrubieszowie, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, Muzeum Zamojskie w Zamościu, Muzeum Ziemi Chełmskiej im. Wiktora Ambroziewicza w Chełmie, Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków. Delegatura w Sandomierzu

Logotypy programu EOG

Wydarzenie realizowane w ramach projektu „Dziedzictwo dostępne. Profesjonalizacja kadr kultury i upowszechnienie dziedzictwa kulturowego – interdyscyplinarne partnerstwo Muzeum Narodowego w Lublinie i Muzeum Historii Kultury w Oslo”. Projekt korzysta z dofinansowania o wartości 483 000 € otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG. Celem projektu jest zbudowanie trwałego międzynarodowego partnerstwa oraz sieci polsko-norweskiej współpracy.

Fundusze Europejskie - Logotyp
Rzeczpospolita Polska - Logotyp
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Logotyp
Unia Europejska - Logotyp