ŚWIĄTECZNI GOŚCIE 15.02.2015
wystawa czasowa czynna do 15 lutego 2015 r.
Wystawa prezentuje część kolekcji dziadków do orzechów z Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach oraz lubelskie szopki kukiełkowe z Muzeum Wsi Lubelskiej i Muzeum Lubelskiego w Lublinie.
W tradycji ludowej Wigilia i dzień Bożego Narodzenia były czasem spędzanym w uroczystym nastroju w gronie najbliższej rodziny. Nie składano i nie przyjmowano wówczas wizyt. Dopiero dzień św. Szczepana otwierał okres zabaw, spotkań i przyjęć. W tym dniu zaczynano odwiedziny, a w domach pojawiali się pierwsi świąteczni goście – m.in. kolędnicy z szopką.
Od połowy XVIII w., gdy w 1736 r. biskup poznański, a za nim kolejni biskupi polscy, w trosce o zachowanie powagi w świątyniach, wydali zakaz urządzania jasełek kościelnych, zezwalając jedynie na ustawiane żłobków i nieruchomych figur, zaczęła się upowszechniać szopka ludowa. Nie przyjęła się na terenie całej Polski. Występowała przede wszystkim na obszarach podległych zaborowi rosyjskiemu i austriackiemu. Najciekawsze były szopki z ruchomymi lalkami, z udziałem których kolędnicy odgrywali przedstawienie. Na ogół kukiełki miały wysokość 20-25 cm. Powszechnie były wystrugane z drewna, owinięte szmatkami albo ubrane w bardzo staranie uszyte i ozdobione stroje. Wykonane z gałganków na drewnianym lub drucianym szkielecie, czasem miały przyprawione główki fabrycznych lalek. Wykorzystywano przy nich także: kawałki cienkiej blachy lub folii, skrawki futra i skóry, pakuły. Główne postaci kościelnych jasełek, czyli Św. Rodzina z Dzieciątkiem, w szopce zasygnalizowane bywały za pomocą obrazka lub papierowych sylwetek umieszczonych w tyle sceny lub powyżej, w przypadku domku dwukondygnacyjnego. Większość lalek miała charakter świecki, a ich śpiewane czy mówione role rzadko nawiązywały do tematu Bożego Narodzenia. Występowały przede wszystkim postaci: Heroda i jego dworu (królowa, hetman, minister lub marszałek, żołnierze), trzej królowie ze Wschodu, anioł, diabeł, śmierć, czarownica, Żyd i Cygan, pasterze. Mogli pojawiać się: Węgier lub inni cudzoziemcy, krakowiacy albo górale, domokrążni handlarze, wędrowni rzemieślnicy (szewc, krawiec, druciarz, szklarz, kominiarz, flisak) czy lokalni – młynarz, piekarz, kowal. Ilość lalek była bardzo różna, ok. 10-20. W szopkowej scenie kukiełki prowadzone były na trzonku drewnianym lub drucie przez szczelinę w podłodze domku. Czasem niektóre mogły wykonywać ograniczone ruchy, np. czarownica poruszała tłuczkiem w maselnicy, diabeł machał widłami, śmierć kosą, żołnierz salutował, a dziadek potrząsał sakwą prosząc o datki. Głowa króla Heroda bywała umieszczana na kołku-szyi tak luźno, że spadała z niego po dotknięciu kosą przez śmierć. Na ogół jednak lalki przesuwały się tylko wzdłuż sceny, podskakując. Wykonaniem szopek i kukiełek zajmowały się pojedyncze osoby szopkarzy lub grupy zamierzające kolędować, dzieci czy dorośli. Zestawy lalek wykonane w różnym okresie przez wielu mniej lub bardziej zdolnych plastycznie autorów nie zawsze były jednorodne. Zawsze jednak dostarczały rozrywki i wesołości młodszym oraz starszym.
Nie mniejszą radość i uśmiech wywołują dziś kolorowe figurki dziadków do orzechów przywołujące na myśl świąteczną baśń E.T.A. Hoffmanna. Orzechołom, ząb, ciskawka, staruszek, tłuczek, kleszczyki – to historyczne i ludowe ich nazwy. Znane od XVII w., w Polsce pojawiły się w XVIII w. Po raz pierwszy nazwano je dziadkami do orzechów w XIX-wiecznej „Encyklopedii powszechnej” Samuela Orgelbranda. W rejonie Gór Rudawskich w Saksonii – w okolicach osad Grünhainichen i Olbernhau (tzw. Saksońska Kraina Zabawek) – powstał szereg warsztatów specjalizujących się w produkcji różnych zabawek, m.in. dziadków do orzechów. Przybierały różne formy rzeźbiarskie: figurki żołnierzy, gwardzistów, królów, książąt i innych postaci znanych z kart historii. Często przypominały postać starego człowieka, stąd najprawdopodobniej obecna nazwa. Stały się niezbędnym przedmiotem w wielu domach, także w krajach sąsiadujących z Niemcami: Czechach i Polsce (zwłaszcza na Śląsku). W XX w. produkowano dziadki na szersza skalę: drewniane, żeliwne, mosiężne, srebrne i platerowane, łączone z futrem, filcem lub tworzywami sztucznymi. Przybierały różne formy i kształty – fantastyczne, zwierzęce (wiewiórki, psy, smoki) i antropomorficzne. Ze względu na konstrukcję i zasadę działania wyodrębnia się trzy grupy techniczne dziadków: udarowe, dźwigniowe i śrubowe.
Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach posiada w zbiorach kolekcję ok. 300 egzemplarzy dziadków do orzechów z wielu krajów świata, m.in.: Ukrainy, Węgier, Austrii, Niemiec, obu Ameryk, Anglii, Tajwanu, Chin, Czech, Słowacji, Chorwacji i Rosji. Znaczącą jej część prezentujemy na wystawie wraz z lubelskimi szopkami kukiełkowymi.
Świąteczni goście
Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), lata 90. XX w., Niemcy Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), 2 poł. XX w., Niemcy Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), lata 70. XX w., Niemcy Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), lata 70. XX w., Niemcy Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), lata 50. XX w. Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), lata 70. XX w., Niemcy Dziadek do orzechów (mechanizm śrubowy), lata 70-80 XX w. Dziadek do orzechów (mechanizm śrubowy), lata 60. XX w. Dziadek do orzechów (mechanizm śrubowy), 2 poł. XX w., Polska Dziadek do orzechów (mechanizm śrubowy), ok. 2000 r., Węgry Dziadek do orzechów (mechanizm udarowy), 2 poł. XX w., Tajwan Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), lata 90. XX w., USA Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), XIX/XX w., Śląsk Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), początek XX w. Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), 1 poł. XX w. Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), połowa XX w., Rosja Dziadek do orzechów (mechanizm udarowy), XIX w., Śląsk Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), 2 poł. XX w., Śląsk Dziadek do orzechów (mechanizm udarowy), 1891-1930, Austria, firma Alpacca Dziadek do orzechów (mechanizm udarowy), lata 80. XX w., Chorwacja Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), Feliks Dudkiewicz, 1968 r., Stara Wieś, pow. Lublin Dziadek do orzechów (mechanizm dźwigniowy), lata 60. XX w., Jugosławia Kukiełki, Józef Kisiel, 1958 r., Rusiły, pow. Włodawa Kukiełki, Stanisław Soczewka, 1940 r., Bolesty pow. Łosice Kukiełki, autor nieznany, 1958 r., Janów Lubelski Kukiełki, Krzysztof Muszyński, 1972 r., Kąkolewnica pow. Radzyń Podlaski Kukiełki, Aleksander Duda, 1961 r., Polskowola pow. Łuków
Wystawa “Świąteczni goście”



